www.V40.pl
Forum miłośników Volvo V40, S40, V50, C30

Bez turbo - Wyciek oleju z silnika od góry

evad - 2008-07-28, 13:03
Temat postu: Wyciek oleju z silnika od góry
Od około miesiąca, a konkretnie od czasu zrobienia przeglądu okresowego (w tym wymiana oleju/filtra/świec) około miesiąca temu, obserwuję dość istotne ubytki oleju. Regularnie robię dolewki, pilnując, żeby poziom oleju nie spadł poniżej 1/2 wskazówki na bagnecie. Niedawno też zauważyłem tłustą plamę po oleju po lewej stronie obudowy silnika - co wzbudziło moje podejrzenia. Wczoraj nadarzyła się okazja na majsterkowanie, więc odkręciłem obudowę i 'uciekający' olej doczekał się wyjaśnienia, bowiem oczom mym ukazało się jezioro łabędzie - dołączona fotka mówi sama za siebie. :|

Wyciek ten musi następować od dość niedawna, bo byłem przy wymianie świec i raczej na pewno bym zauważył olej stojący na głowicy. Na dodatek na pewno nie jest to wyciek pod dużym ciśnieniem, bo plastikowa pokrywa silnika od spodu jest sucha jak pieprz. Po odpaleniu silnika nie było widać, żeby cokolwiek się moczyło, choć może pojawiło by się coś na silniku dobrze rozgrzanym.

Szukam potencjalnych źródeł tego problemu i jak na razie - po wstępnych konsultacjach mailowych z mikos_rafal (któremu serdecznie dziękuję) - kandydatami są:
- korek wlewu oleju i zużyta uszczelka
- ta czarna rurka, pośrodku głowicy (ktoś mógłby doradzić do czego ona dokładnie służy?)

Czy ktoś spotkał się z podobnym problemem i mógłby ew. jeszcze coś doradzić? Na marginesie dodam, że samochód nie 'moczy się' na postoju, tzn. nie ma śladu wycieków pod spodem, a i sam silnik pracuje zupełnie normalnie - nie zauważam żadnych kłopotów z jego kulturą pracy.

Poldi - 2008-07-28, 13:46

a jak sprawdzałeś na zapalonym silniku, to jakie miałeś obroty.
Mogłeś sprawdzić na wyższych obrotach.
Mogę się mylić co do czarnej rurki,bo volvinkę mam od miesiąca,a żona nie pozwala mi jej rozebrać...zazdrosna jakaś,takaś...myslę,że jest to odma,czyli odpowietrzenie skrzynii a
korbowej....w której pojawia się mgiełka olejowa.
Jak masz takową możliwość to sprawdź jak będzie pod większymi obrotami.
Być może w obrotach na luzie nie pojawia się wyciek.


Jeżeli chcesz dobra uszczelkę pod korek - kup matę korkową i z niej wytnij uszczelkę.

evad - 2008-07-28, 13:51

Poldi,
Silnik rozpędzałem do 2-3k rpm, a sąsiad obserwował, ale nic nie zauważył. Ten sam sąsiad doradził, żeby sprawdzić czy nic nie cieknie przy dobrze rozgrzanym silniku, gdy ciśnienie oleju jest wyższe. Tak też zrobię, ale najpierw muszę sprawić sobie solidnego torxa do odkręcania śrub obudowy - jeden jakiś tani / chiński miałem, ale był zrobiony chyba z czekolady, bo mocno zapieczona śruba zrobiła z niego miazgę przy próbie odkręcenia. Sąsiad pożyczył swój i poszło.

Volcano - 2008-07-28, 14:08

Ta czarna rurka to odma.
Miałem podobnie u siebie, załozyłem nową opaskę zaciskowa i olej przestał się zbierać.
Umyj pokrywę, załóż na rurkę nową opaskę i będzie ok.

rs77 - 2008-07-28, 15:29

evad, przyjrzyj sie rowniez uszczelce korka wlewu oleju (widac ja ladnie na twoim zdjeciu ;) , wyglada jakby puszczala, jezeli na sciankach dookola korka jest olej to musisz cos zrobic z uszczelka (najlepiej wymienic)

najprawdopodobniej olej 'wlal' ci sie do otworow drugiej i trzeciej swiecy ale nie wiem czy to bardzo szkodliwe (ja przy okazji wymiany swiec staralem sie to wyczyscic)

evad - 2008-07-28, 15:48

Volcano, rs77,

Dzięki za Wasze porady. Gryplan na pierwszy rzut mam taki, że jeszcze dziś przed powrotem z pracy do domu oczyszczę dokładnie od środka korek i gwint. Pojadę do domu (czyt.: ~20 mil w ruchu miejskim), a po zaparkowaniu odkręcę korek i zobaczę jak się 'spocił'. Jeśli ta metoda nie przyniesie jednoznacznej odpowiedzi, to zdejmę osłonę, cewki, kable i gumowe osłony świec, wyczyszczę głowicę oraz rurkę odmy z oleju, a po kolejnym cyklu dom->praca->dom sprawdzę w którym miejscu oleju przybyło najbardziej. Mam nadzieję, że tym sposobem okaże się co w trawie piszczy...

[ Dodano: 2008-07-28, 14:53 ]
W międzyczasie wrzuciłem kilka bardziej szczegółowych fotek: http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/ -- może z ich obejrzenia coś da się wywnioskować?

Emil - 2008-07-28, 16:32

evad, Jeśli ubywa ci olej to masz walniętą uszczelkę pod pokrywą zaworów.
400zł.+160zł. uszczelniacz w vol-czaczy.
Mi to robili i jest super polecam.

Poldi - 2008-07-28, 17:04

400 pln za głupią uszczelkę pod pokrywą zaworów??? Ja pierdaczę :shock:

Co do wycieku - poluźnij zacisk na odmie i poruszaj wężykiem na boki, a potem dociśnij i skręć opaską....sprawdź stan tej rurki,bo może jest jakieś małe pęknięcie.
Tak jak jeden z koleków mówił - zabaw się z korkiem i sprawdz uszczelnienie pokrywy zaworów.
Nie wiem w jakim tępie ubywa tobie oleju - jeżeli w szybkim to raczej odma odpada i stawiałbym na korek lub uszczelnienie pokrywy.

trago - 2008-07-28, 20:18

przychylam sie do opini rs77 - wymien uszczelke korka wlewu oleju - u mnie podobnie sie dzialo tylko takiego jeziora nie mialem - w zwiasku z tym ze ciezko bylo mi dostac na szybko orginal od volvo kupilem od malucha (motowana odwrotnie jak tak i w miare pasuje) i powiem ci ze od tej pory zadnego przecieku spod kurka nie ma :)
powodzenia
usterka czasami jest tak banalna ze szuka sie najgorszych mozliwosci :)

rs77 - 2008-07-28, 20:45

ja mialem podobne jeziorko ;) no moze troche mniejsze, z braku laku przerzucilem uszczelka na druga strone, wszystko powycieralem i do dzisiaj jest w miare niezle - olej wydobywa sie jeszcze z rurki od odmy ale idzie mu to dosc powoli (przynajblizszej okazji zakladam opaske zakrecana), tak w ogole to chce sie dobrac do odmy na powaznie ale to jest sciaganie kolektora itede musze se zarezerwowac na to wiekszy kawalek czasu
Wito - 2008-07-28, 20:57

zaklej dziure pomiedzy cewkami silikon koszt jakies 7 zl
evad - 2008-07-28, 22:14

Jak na razie dobre wieści - po powrocie z pracy korek okazał się suchy. Odkręciłem obudowę i okazało się także, że więcej oleju od wczoraj na głowicy nie przybyło :-o Przyjrzałem się dokładniej też tej rurce od odmy i nie ma na niej jakichś widocznych wycieków. Na razie jednak nie bawiłem się w odłączanie wszystkich cewek i kabli, żeby oczyścić głowicę, bo już zmierzchało, a silnik był jeszcze dość gorący i nie chciałem się w to już babrać.

Niemniej pozytywnie zaskoczył mnie fakt, że oleju na głowicy od wczoraj nie przybyło (a przynajmniej nie tyle, żebym zauważył). Dorzuciłem też kilka fotek:

Widok szyjki korka po zaparkowaniu pod domem (jak widać sucho):
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/28072008029.jpg
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/28072008030.jpg

Zbliżenia na rurkę odmy:
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/28072008031.jpg
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/28072008033.jpg
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/28072008034.jpg -- ta kałuża oleju po prawej to pozostałość jeszcze z wczoraj
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/28072008036.jpg -- na tym prostokątnym łączeniu rurki odmy obok szyjki korka zauważyłem lekkie olejowe zawilgocenie, ale to być może też pozostałość po wczoraj
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/28072008037.jpg
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/28072008038.jpg -- świece 1 i 2 (przy nich wczoraj oczyszczałem jeziorko)

MiSiO - 2008-07-28, 22:25

Wito, ale w silniku B4204S2 nie ma takiej dziury.
Wito - 2008-07-29, 09:45

:( a to przepraszam
evad - 2008-07-29, 10:28

Wito,
Ściśle rzecz biorąc, to jest dziura pomiędzy cewkami, którą widać na tym zdjęciu: http://stuff.adl.pl/volvo...634.resized.jpg - ale ona nie jest źródłem wycieku, bo jest zupełnie sucha. Poza tym Rafałowi chodziło chyba o inną dziurę - u mnie jest gwintowana i nieduża, a Rafał miał na myśli gładką, o średnicy ~16mm (wymienialiśmy się na priv mailami na ten temat).

[ Dodano: 2008-07-30, 16:10 ]
No więc dziś zakasałem rękawy i wziąłem się do roboty. :) Oczyściłem suchą szmatką z grubsza głowicę z oleju i większych zabrudzeń, a przy okazji zerknąłem z wierzchu na świece. Fotorelacja z komentarzami (jakość fotek niestety telefoniczna):

http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008039.jpg -- świeca nr 3, jak widać trochę zalana olejem :(
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008040.jpg -- świeca nr 4, jw.
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008041.jpg -- widok na 3 i 4 (druga już oczyszczona), przy okazji: czy to niewielkie wyżłobienie, widoczne u wejścia do świecy 4 znajduje się tam celowo? :-o
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008042.jpg -- widok na gumową osłonę świecy 3 pod cewką - uszczelka jest trochę luźna i stąd pewnie przepuściła olej
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008043.jpg -- zalana świeca nr 3. Czy taka ilość oleju na świecy ma prawo budzić niepokój?
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008045.jpg -- głowica wokół świec 3 i 4 oczyszczona
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008047.jpg -- świeca nr 1, suchutka jak pieprz, aczkolwiek przy gumowej uszelce widać ślady oleju, który wyraźnie próbował przecisnąć się do środka
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008048.jpg -- jedynka przed oczyszczaniem
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008049.jpg -- jw.
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008050.jpg -- świeca nr 2, także sucha w środku i także uszczelka ze śladami oleju
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008051.jpg -- jw.
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008054.jpg -- widok na 1 i 2 po oczyszczeniu
http://stuff.adl.pl/volvo/jezioro/29072008055.jpg -- widok na 3 i 4 po oczyszczeniu

Przy okazji zerknąłem na rurkę odmy, poruszałem ją trochę przy opasce zaciskowej, ale skubana trzyma się bardzo sztywno. Nie ma żadnych oznak wycieku skądkolwiek po odpaleniu silnika, no ale to będę musiał już regularnie obserować i zobaczymy co się okaże.

Na koniec - czy powinny mnie martwić zalane nieco olejem świece nr 3 i 4?

scoo - 2008-07-30, 23:56

mi tez sie tam zbiera, w sumie to chyba nic groźnego :)
lache na to kłade :) sprawdzam olej systematycznie i moge z tym zyc :)

gahe - 2008-08-05, 14:22

A może jak Ci olej wymieniali, to mechanior był na kacu ... Jak lał olej to mu ręka drżała i najzwyczajniej rozlał trochę oleju, który zgromadził się w Twoim "jeziorze" :)
evad - 2008-08-05, 14:49

gahe napisał/a:
A może jak Ci olej wymieniali, to mechanior był na kacu ... Jak lał olej to mu ręka drżała i najzwyczajniej rozlał trochę oleju, który zgromadził się w Twoim "jeziorze" :)


Nie jest to wykluczone, a nawet powiem więcej - jak odkręciłem obudowę w zeszły weekend, to ani grama oleju na głowicy nie przybyło - a więc ta możliwość jest chyba najbardziej prawdopodobna.

Mimo to nadal notuję dość istotne zużycie oleju, ale jeszcze muszę trochę poobserwować...

gahe - 2008-08-06, 10:31

A gdy wymieniali Ci olej to czy przypadkiem nie było wymiany na inny gatunek oleju ?? (np. 10w30 na 10w40) Z tego co pamiętam to przy zmianie gatunku oleju może wzrosnąć jego zużycie ... a nawet mogą pojawić się wycieki (tzw. pocenie się silnika)
evad - 2008-08-06, 10:44

gahe napisał/a:
A gdy wymieniali Ci olej to czy przypadkiem nie było wymiany na inny gatunek oleju ?? (np. 10w30 na 10w40)


Jest to całkiem prawdopodobne z dość prostej przyczyny - nie miałem pojęcia jaki olej był wlany do silnika przed jego wymianą... :( Teraz mam Shell Helix Ultra 5W/40.

gahe - 2008-08-06, 11:29

I pewnie tu właśnie leży Twój problem ... zalano inny olej i temu zaczął go "zjadać" ... poczytaj o wymianie oleju na forum i popytaj odpowiednich ludzi co o tym myślą ...

Pozdrówka

evad - 2008-08-06, 12:01

gahe napisał/a:
I pewnie tu właśnie leży Twój problem ... zalano inny olej i temu zaczął go "zjadać" ... poczytaj o wymianie oleju na forum i popytaj odpowiednich ludzi co o tym myślą ...


Forum już w tym konkteście przeglądałem i mniej więcej wiem gdzie szukać przyczyn. Niemniej na razie założyłem sobie dziennik zużycia oleju i będę dokładnie obserwował ile schodzi, w jakim czasie i w jakim przebiegu - a potem zastanowię się co z tym zrobić...

Niemniej dzięki za radę. :)

gahe - 2008-08-08, 23:59

Nie ma problemu :)
Bubek - 2010-05-16, 18:58

w świecy nie mam oleju ale zbiera się koło dwóch śrubek.
tyle oleju zebrało mi się po przejechaniu 40km
może to z tych śrubek się ten olej wydostaje?

Emil - 2010-05-16, 19:38

Bubek napisał/a:
w świecy nie mam oleju ale zbiera się koło dwóch śrubek.
tyle oleju zebrało mi się po przejechaniu 40km
może to z tych śrubek się ten olej wydostaje?
Tak. Dokładnie leci gwintami na skutek pękniętej ciekłej uszczelki na styku głowicy z pokrywą wałków rozrządu.

Do ponownego nałożenia masz ciekłą uszczelkę.

Bubek - 2010-05-16, 20:46

z tego co się orientuję to trzeba to zrobić w warsztacie tak?
fatility4 - 2010-05-29, 21:24

mi też się zbierał olej na pokrywie głowicy, myślałem że to z odmy się zbiera, ale jednak nie, od wymiany uszczelki pod głowicą, a wszystko sam robiłem u siebie w garażu, już olej się tam nie pojawia, zapewne macie nieszczelone miejsca wokół tego cylindra gdzie wchodzi świeca..., a i jeszcze miałem ukręcone gwinty w głowicy, i w 5 miejscach śruby w ogóle nie trzymały, i teraz po nagwintowaniu już oleju nie ma i nie powinno być.
morpheus82 - 2010-10-20, 19:32

Witam mam podobny problem, również zbiera mi się olej na pokrywie silnika ale do tego silnik pracuje nierówno i przy dodawaniu gazu na różnych biegach tak jakby przerywał, dławił się. Odkręciłem świece i są czyste nie ma śladu oleju. Wyczyściłem również pokrywę i jak na razie nie na widocznych wycieków. Sprawdzę jeszcze wężyk odmy i uszczelkę na korku wlewu, ale nie podobają mi się te nierówne obroty, a samo "przerywanie" w dodawaniu gazu jest bardzo uciążliwe. Poziom oleju spadł mi do minimum, co prawda zmieniałem olej na inny, ale czy ten wyciek może wpływać na jazdę tzn. na problem z obrotami i gazem? Bardzo bym prosił o szybką odpowiedź. Dzięki i pozdrawiam
PS: Niedawno instalowałem LPG sekwencje czy to też może jakoś wpływać?

fatility4 - 2010-10-24, 22:49

morpheus82

Sprawdź czy masz układ wydechowy drożny, może katalizator się posypał i blokuje drogi wydechowe, druga sprawa świece, cewki, przewody wysokiego napięcia, 3 sprawa, może paliwo jakieś trefne się trafiło.. dużo czynników wpływa na przerywanie, może to być też przepustnica

zelu - 2010-10-25, 00:17

Emil napisał/a:
Bubek napisał/a:
w świecy nie mam oleju ale zbiera się koło dwóch śrubek.
tyle oleju zebrało mi się po przejechaniu 40km
może to z tych śrubek się ten olej wydostaje?
Tak. Dokładnie leci gwintami na skutek pękniętej ciekłej uszczelki na styku głowicy z pokrywą wałków rozrządu.

Do ponownego nałożenia masz ciekłą uszczelkę.


piszac pokrywa walkow rozrzadu chodzi o dekiel od zaworow?

Bubek - 2010-10-25, 06:19

chodzi o tą pokrywę co widać kilka postów wyżej na moim zdjęciu.
zwana również klawiaturą

Vasco - 2010-11-03, 23:42

evad napisał/a:

Jest to całkiem prawdopodobne z dość prostej przyczyny - nie miałem pojęcia jaki olej był wlany do silnika przed jego wymianą... :( Teraz mam Shell Helix Ultra 5W/40.


Nie znając poprzedniego oleju, wlewasz full syntetyk..? Trochę ryzykownie.... Ja w taki sposób załatwiłem kiedyś wał i panewki w SR20DET - goły słupek ok 5 tysi z "niewiadomojakim" przelotem... To tak ku przestrodze ;)

Ja również miałem problem z przerywającym silnikiem (sekwencja)... Przeczyściłem cewki, wysuszyłem jeziorko na pokrywie i jeździłem kilka dni bez osłonki, żeby odparowało. Powód był prozaiczny - na myjni potraktowali silnik Karcherem... :/

Bystrymarkus - 2010-11-08, 19:04

U mnie wystarczyło dogiąć blaszki od korka oleju i od roku mam sucho :)
bartek2408 - 2013-05-31, 19:54
Temat postu: [2.0] Czego brakuje i co się stało?
Panowie, ściągnąłem dziś pokrywę na silniku żeby w końcu zrobić porządek z silniczkiem krokowym i przepustnicą, i jakie było moje zdziwienie gdy zobaczyłem to:


Co mogło to spowodować? Wygląda jakby jakiś gryzoń to obrobił :-?

Kolejna sprawa która mi się nie spodobała to brak czegoś, tak mi się wydaje, zaznaczyłem to w środku, no i ten olej, czy to może być pozostałość po dolewaniu oleju jak się rozlało??


boberek123 - 2013-05-31, 20:14

bartek2408, Fajkę to faktycznie gryzoń obrobił a ten otwór w środku to otwór technologiczny i skoro przez niego jest wyciek to nie trzyma Ci płynna uszczelka pokrywy zaworów lub puszcza uszczelka korka wlewu oleju lub puszcza wąż odmy.
bartek2408 - 2013-05-31, 20:23

boberek123, przez ten otwór nie wycieka nic, olej jest tylko w okolicy korka, jeśli chodzi o tą obgryzioną fajkę to wpadłem na myśl czy czasami obudowa nie była luźna od góry i nie jest to robota właśnie jej.
boberek123 - 2013-05-31, 20:27

bartek2408 napisał/a:
jeśli chodzi o tą obgryzioną fajkę to wpadłem na myśl czy czasami obudowa nie była luźna od góry i nie jest to robota właśnie jej.
Raczej nie ma takiej możliwości bo same uchwyty pokrywy są sporo wyżej
bartek2408 - 2013-05-31, 20:35

Dobrze, a czy w miejscu zaznaczonym na czerwono nie powinno być przewodu jakiegoś?

boberek123 - 2013-05-31, 21:06

bartek2408 napisał/a:
a czy w miejscu zaznaczonym na czerwono nie powinno być przewodu jakiegoś?
Nie tak jak wspomniałem wcześniej jest to otwór technologiczny.Na początek proponuję zdjąć rurkę odmy tą miedzy fajkami ,oczyścić i dobrze dokręcić.Dokładnie umyć wyczyścić pokrywę i obserwować. Przy korku wlewu też jest mokro więc może puszczać jego uszczelka.
Jeżeli nadal będzie wyciek to z tego co widzę może iść śrubami pokrywy, ale wtedy nie obejdzie się bez zdjęcia pokrywy,oczyszczenia i nałożenia nowej uszczelki płynnej

[ Dodano: 2013-05-31, 21:46 ]
Scalam ten temat bo o tym wycieku już jest na forum :-D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group