www.V40.pl
Forum miłośników Volvo V40, S40, V50, C30

Ogólne - Sprawdzenie świec żarowych

reFORma - 2008-09-19, 12:51
Temat postu: Sprawdzenie świec żarowych
Witam,

Czytając posty o sprawdzaniu świec żarowych - doszedłem do wniosku, że musi być prostszy sposób na ich sprawdzenie (bez rozkręcania) - i znalazłem :)

Potrzebny jest do tego miernik cęgowy mierzący prąd stały (np. TEN - drogi - ale to tylko przykład, ja pożyczyłem sobie na 5 minut z pracy).

Nic nie odłączamy - podpinamy tylko cęgi, włączamy zapłon i sprawdzamy efekty (pamiętając oczywiście o tym, że świece są podgrzewane tylko przez moment - do zgaśnięcia kontrolki serwis). Moja volvina miała sprawne 2.5 świecy ;) - a dokładnie na dwu pobór prądu około 16 amper, na jednej 7 amper i ostatnia martwa (jak zwykle ta pod pompą).


Pozdrawiam.
re4ma

vadi - 2008-09-19, 13:25

Wiedza to podstawa. Gratuluje pomyslu!
get_uppa - 2008-09-19, 14:26

dobry pomysl, dobry... pozdro!
pawelg303 - 2010-12-22, 17:58

reFORma, a mógłbyś opisać schemat podłączenia dla ludzi nie specjalizujących się w elektryce? Wiem że prąd mierzymy szeregowo ale dokładnie jak się podłączam?
Mam też instrukcję obsługi silnika F9Q 718 nie wiem czy mogę brać z niego dane do mojego silnika. W tej instrukcji w sprawie świec napisane jest następująco: "Świece żarowe-oporność 0,6Ohm złącze odłączone" Jeśli się nie mylę z prostego prawa Ohma U=I*R. Przy podanym przez instrukcję oporze (0,6) prąd wychodzi 20A. Czy wartość podałeś z danych czy tak Ci wyszło (może nie uwzględniam jakichś strat?)

Chciałbym sprawdzić u siebie stan świec bo od tygodnia samochód pierwsze uruchomienie na mrozie pali stanowczo gorzej.. tzn kręci dłużej niż zawsze. Np przy -8stC kręci długo jak jeszcze nie dawno przy -15st C palił na dotyk :/ nie wiem co mu jest ;( W tamtym roku przy -20st C, również palił bez problemu.
Przy tym gorszym odpalaniu zaraz po uruchomieniu sprawdzam wydech i nie ulatnia się żadna para (inni piszą o białym dymie), chyba że później jak jadę to para jest. Jeszcze zaraz po uruchomieniu nie drga silnik (ma wyższe obroty lekko poniżej 1000 1/min przez chwilę później obroty spadają do prawidłowej wartości.

Bardzo proszę o pomoc w upewnieniu mnie jak sprawdzić te świece, i jeśli komuś przychodzi coś do głowy co mogło mi się stać będę bardzo wdzięczny za pomoc. Jutro chciałbym to zrobić.

Pozdrawiam!

MOTYL 73 - 2010-12-22, 19:15

świece podgrzewaj o wiele dłużej niż do zgaśnięcia kontrolki [przynajmniej u mnie ] a łatwo to sprawdzić podnosząc maskę i włączyć zapłon to słychać ,,terkotanie '' jak się mylę to proszę naprostować moją wiedzę na temat świec;-)
siwyV40 - 2010-12-22, 19:43

MOTYL 73, to terkotanie nie pochodzi od świec.
Suchyy - 2010-12-22, 19:50

U mnie jak zgaśnie kontrolka od świec to po kilku sekundach słychać tyknięcie - wtedy odpalam i jest git ;-)
MOTYL 73 - 2010-12-22, 20:16

siwyV40 napisał/a:
MOTYL 73, to terkotanie nie pochodzi od świec.
a możesz mi wyjaśnić od czego tak terkocze ??? :haja:
walek_sc - 2010-12-22, 20:32

Kolego, to terkocze przekaźnik świec żarowych, znajduje się na ścianie grodziowej, taka puszeczka z napisem NAGARES.
Jak przestanie podawać prąd na świece to przestaje terkotać :)
Pozdrawiam.

MOTYL 73 - 2010-12-22, 20:55

walek_sc napisał/a:
Kolego, to terkocze przekaźnik świec żarowych, znajduje się na ścianie grodziowej, taka puszeczka z napisem NAGARES.
Jak przestanie podawać prąd na świece to przestaje terkotać :)
Pozdrawiam.
no dobra ale jak podaję prąd na świece to one grzeją tak czy nie ? a jak przekaźnik chodzi dłużej niż się świeci kontrolka na desce to świece grzeją jeszcze cze wyłanczają się razem z kontrolką???
kania - 2010-12-23, 08:08

MOTYL 73 napisał/a:
a możesz mi wyjaśnić od czego tak terkocze ???


Elektro-zawór w pompie wtryskowej też cyka :-) I j/w Nagares.

koval1980 - 2010-12-23, 09:40

Suchyy napisał/a:
U mnie jak zgaśnie kontrolka od świec to po kilku sekundach słychać tyknięcie - wtedy odpalam i jest git ;-)

To lepiej odpalać jak skończą grzanie? Bo rozumiem,że zgaśnięcie kontrolki nie oznacza końca grzania, zatem aku jest dodatkowo obciążony.

kania - 2010-12-23, 09:46

koval1980 napisał/a:
zgaśnięcie kontrolki nie oznacza końca grzania


Dokładnie tak.

MOTYL 73 - 2010-12-23, 12:16

reFORma napisał/a:
(pamiętając oczywiście o tym, że świece są podgrzewane tylko przez moment - do zgaśnięcia kontrolki serwis)
to w takim razie jest tu błąd
kania - 2010-12-23, 13:50

MOTYL 73,

Sterowanie świecami żarowymi

• Pomimo tego, że silnik z wtryskiem bezpośrednim rzadko korzysta z układu swiec żarowych, został on zastosowany w celu ograniczenia emisji wydechowych i obniżenia poziomu hałasu w fazie rozgrzewania silnika.
• Świece żarowe są sterowane włącznikiem elektrycznym. Oznacza to, że wielkość zasilającego je prądu jest określana przez moduł MSA 15.5 , a w razie usterki jest zapalana lampka sygnalizacyjna MIL.

• Sterowanie świecami żarowymi można podzielić na trzy fazy :
- podgrzewanie przed rozruchem,
- rozruch,
- dogrzewanie po rozruchu.

Podgrzewanie przed rozruchem
• Rozpoczyna się po włączeniu zapłonu. Czas podgrzewania jest zmienny.
• Czas trwania zależy od temperatury cieczy chłodzącej w chwili gdy jest włączany zapłon.

Temperatura cieczy chłodzącej Czas włączenia świec
-20°C 20 sekund
-10°C 10 sekund
0°C 5 sekund
+10°C 2 sekundy
+20°C 1 sekunda
Ponad +30°C 0.5 sekundy

MOTYL 73 - 2010-12-23, 14:09

kania ja się z tobą zgadzam w 100% ni chodziło jedynie o ten fragment pierwszego posta
reFORma napisał/a:
(pamiętając oczywiście o tym, że świece są podgrzewane tylko przez moment - do zgaśnięcia kontrolki serwis
.
Archie - 2010-12-23, 14:11

Ktoś mi powie w jaki sposób wpiąć szeregowo w obwód świec amperomierz bez rozłączania / rozkręcania czegokolwiek? :bezr:
michalzbk - 2010-12-26, 14:41

Witam a ja mam troszkę inny sposób, można to zrobić bez miernika. Niestety trzeba odkręcić trzeba listwę ze świec, oczywiście świece zostają na miejscu bez odkręcania. Jak mamy odkręconą listwę trzeba się zaopatrzyć w jakiś przewodzik o wystarczającej długości żeby można było przyłożyć jeden koniec do +(plusa) akumulatora.Drugim końcem dotykamy do świecy, jeśli iskrzy przy pocieraniu(dotykaniu) do plusowej części świecy oznacza że jest ok. Jeśli natomiast nie ma reakcji czyli nie iskrzy niestety świeca jest spalona. U mnie działało. Jeżeli cos pokręciłem proszę mnie poprawić :oops:
Arkowski - 2010-12-26, 15:28

Najtańszym i najbardziej wiarygodnym sposobem na sprawdzenie świec żarowych jest na dzień dzisiejszy miernik z omomierzem, sprawdzamy wszystkie świece jedynie odpinając zasilanie prądowe i mierząc opór każdej ze świec, zbyt duża różnica w rezystancji wskazuje na uszkodzenie , lub początki uszkodzenia.
PS.
U mnie miernik jest podstawowym urządzeniem, które wożę ze sobą w samochodzie i pozwala on dość szybko zdiagnozować niektóre usterki elektryczne w naszych samochodach.

kania - 2010-12-26, 22:42

michalzbk napisał/a:
jeśli iskrzy przy pocieraniu(dotykaniu) do plusowej części świecy oznacza że jest ok. Jeśli natomiast nie ma reakcji czyli nie iskrzy niestety świeca jest spalona


Tak się nie sprawdza świec , ponieważ nie daje to pełnego obrazu ich sprawności.

walek_sc - 2010-12-27, 00:14

MOTYL 73 napisał/a:
walek_sc napisał/a:
Kolego, to terkocze przekaźnik świec żarowych, znajduje się na ścianie grodziowej, taka puszeczka z napisem NAGARES.
Jak przestanie podawać prąd na świece to przestaje terkotać :)
Pozdrawiam.
no dobra ale jak podaję prąd na świece to one grzeją tak czy nie ? a jak przekaźnik chodzi dłużej niż się świeci kontrolka na desce to świece grzeją jeszcze cze wyłanczają się razem z kontrolką???


Dokładnie tak jest. Mimo że kontrolka na desce zgaśnie to prąd jest jeszcze przez jakiś (krótki ok 2-3 sek) czas podawany do świec. Jest to spowodowane tym, że jak odpalasz i świeca jeszcze grzeje to masz lepszy rozruch prostym językiem tłumacząc.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group