www.V40.pl
Forum miłośników Volvo V40, S40, V50, C30

Układ hamulcowy i napędowy - Płyn hamulcowy

tomahawka - 2007-06-23, 10:39
Temat postu: Płyn hamulcowy
Witam wszystkich!
Po zakupie samochodu zauważyłem że mam ciemny (ciemny brąz) kolor płynu hamulcowego, pomyślałem wtedy że i tak już ma taki przebieg samochod i dla św. spokoju warto zrobić przegląd samochodu z wymiana pasków i płynow itp.
Po wymianie po kilku km.płyn znów
zmienił kolor z żółtego na ciemny brąz.Dodam tyle ze klocki mam miękkie i alumy strasznie wypaprane sa pyłem z cierania sie klockow.
Tak sobie myśle że może tłoczki zbierają pył i przez nie dostaje sie do układu hamulcowego i DOT zmiena kolor ale zadnych wyciekow płynu nie mam.

swiebod - 2007-06-23, 14:59

tomahawka, nie moze sie syf dostawac do plynu :) bo tak jak mowisz mialbys wtedy wyciek dosc duzy. moze ktos kiedys wymienial np. jeden z wezy hamulcowych i zalozyl jakies uzywany ktory lezal np. na dworze i w srodku w nim jest syf:)
kolorem plynu raczej nie masz sie co przejmowac :) bardziej sie martw czy hamulce dzialaja :P

a co do klockow i syfu na felgach mam to samo az nie moge juz domyc felg.

tomahawka - 2007-06-23, 19:17

Dzięki za odpowiedz.
Podobnie mówił mi znajomy mechanik że płyn rozpuszcza pewnie jakiś syf i może pomóc tylko płukanie ale szkoda zachodu, bo przy wymianie płynu i tak pospuszczał mi z kazdego koła po 200ml płynu i po kilku przejechanych km. dalej kolor zmienił, a wiem ze tak zrobił bo przy wymianie piliśmy razem piwko u niego w garazu. :-) Zaproponował że można znow wymienic płyn , pojezdzic i zobaczyc , ale można tak zrobic z 4 razy to może pomoże a może nie
Tylko zastanawiam sie czy związku z tym nie przytka mi sie np pompa od ABSu, bo wrażliwa jest na zanieczyszczenia.

swiebod - 2007-06-23, 22:32

ale tobie tylko farbuje plyn a nie plywaja w nim kawalki "rdzy" wiec nie masz sie co martwic o pompe absu
tomahawka - 2007-06-23, 23:08

swiebod napisał/a:
ale tobie tylko farbuje plyn a nie plywaja w nim kawalki "rdzy" wiec nie masz sie co martwic.....

Też prawda. Póki hamuje to myślę ze nie ma co sie martwić, tyle ze zastanawiałem sie czy tylko ja mam tak z tym płynem hamulcowym, czy ktoś jeszcze ma taki sam problem, bo może jest to jakas specyficzna usterka dla tego modelu, bo moja v-ka przywieziona byla z Włoch i tam serwisowana prawie do samego przyjazdu do polski w ASO wiec nie sądzę aby ktoś np. wymienił przewody hamulcowe na jakieś używane zapyziałe ze szrotu i z stad ten kolor , chociaż nie takie rzeczy w ASO sie robi:) -tj. wcześniej pisałeś.
Na razie nie ma co dłużej gdybać , jak ktoś znajdzie sie jeszcze z podobnym problemem to proszę o kontakt na forum.
Pozdrawiam z deszczowego Lublina :)

smith19 - 2007-07-31, 14:11

A powiedzcie mi czy moze to byc wina plynu hamulcowego że od jakiegoś tygodnia czasu jak naciskam hamulec to czuje jakby on cos cięzko wchodził i nie ma takiego hamowania jakie powinno być przy pierwszym nacisnięciu, za grugim juz jest ok, oczywiście nie jest to cały czas tylko sporadycznie (2-3 razy dziennie tak mam, nawet na rozgrzanych klockach) dodam ze plynu jest tyle ile powinno byc.
tomahawka - 2007-09-01, 11:13

nie znam sie, ale może masz zapowietrzony układ hamulcowy
swiebod - 2007-09-01, 11:31

smith19, to nie jest wina plynu :) tak prawde mowiac to nawet gdyby zamniast plynu byla woda to auto by hamowalo :)

mozesz miec lekko nieszczelny lub zapowietrzony uklad , proponuje odpowietrzenie i dolanie nowego plynu bo i tak ci ubedzie go w zbiorniczku.

smith19 - 2007-09-01, 16:47

podziękował :) na czasie musze to zrobic bo czasami jest to denerwujące i niebezp.
tragos - 2007-09-02, 19:14

kolego zeby usunac ten kolor plynu musialbys praktycznie rozebrac cala "góre" układu hamulcowego + wysprzeglik i po koleji wszystko szmatka wyczyscic :)
ja tez mam plyn ciemnego koloru i nawet jak wlalem nowy zolty to zaraz sie zamienil w brudny kolor.....
okazalo sie potem jak rozebralem wysprzeglik ze scierajace sie aluminium miesza sie z plynem i stad ten kolor - zreszta mase syfu tam mialem a problemow z hamowaniem nigdy nie bylo - poprostu elementy wspopracujace ze soba sie lekko scieraja i wytracony metal miesza sie z plynem tworzac osad i zmieniajac kolor :)

Pozdrawiam

jimbo22 - 2007-09-03, 10:11

swiebod napisał/a:
smith19, to nie jest wina plynu :) tak prawde mowiac to nawet gdyby zamniast plynu byla woda to auto by hamowalo :)


do czasu:)

generalnie w tym wypadku nie ma co gdybac... jechac sprawdzic odpornosc na wrzenie (profilaktycznie) i odpowietrzyc uklad... to drobna usluga...

kovu15 - 2008-02-09, 02:03

a powiedzcie mi jedną rzecz ile płynu hamulcowego bede potrzebował zeby układ hamulcowy zalać "od postaw"

Pytam tak bo planuje niedlugo jechac do warsztatu i powymieniac to co trzeba tzn oleje, płyny itd i tak sobie zamawiam w internecie :-P

djTATA x2 - 2008-02-09, 07:41

litr powinien starczyć
Marcinek - 2009-07-12, 20:50

smith19 napisał/a:
A powiedzcie mi czy moze to byc wina plynu hamulcowego że od jakiegoś tygodnia czasu jak naciskam hamulec to czuje jakby on cos cięzko wchodził i nie ma takiego hamowania jakie powinno być przy pierwszym nacisnięciu, za grugim juz jest ok, oczywiście nie jest to cały czas tylko sporadycznie (2-3 razy dziennie tak mam, nawet na rozgrzanych klockach) dodam ze plynu jest tyle ile powinno byc.


Mam taki sam problem, może ktoś przerabiał ten temat i wie czego to może być przyczyna?

_____
EDIT: Sory za odkop ;)

kania - 2009-07-13, 10:56

Marcinek napisał/a:
smith19 napisał/a:
A powiedzcie mi czy moze to byc wina plynu hamulcowego że od jakiegoś tygodnia czasu jak naciskam hamulec to czuje jakby on cos cięzko wchodził i nie ma takiego hamowania jakie powinno być przy pierwszym nacisnięciu, za grugim juz jest ok, oczywiście nie jest to cały czas tylko sporadycznie (2-3 razy dziennie tak mam, nawet na rozgrzanych klockach) dodam ze plynu jest tyle ile powinno byc.


Mam taki sam problem


Przecież masz odpowiedz w tym temacie - może to byc wina zapowietrzonego układu. W dziale Jak to zrobić... jest instrukcja jak odpowietrzyć hamulce. Tak więc bierz się do roboty i daj znać czy pomogło.

smith19 - 2009-07-26, 14:51

Widze ze nie tylko ja miałem problem z tym twardym hamulcem więc napisze co było przyczyną. Vacu pompka a dokładniej takie kułeczko metalowe z takimi ząbkami które są napędzane przez wałek rozrządu. U mnie były zjechane własnie te ząbki i przez to hamulec co jakis czas był twardy aż wkońcu całkowice stwardniał, wpomaganie hamulca przestało działac.
Czyli tak odkecić osłone silnika, następnie z prawej strony bloku na 4 śruby imbusowe odkecic pompke i juz bedzie widac czy te zęby są zjechane - ogólnie pompka nie ma prawa się zepsuc i nie ma sensu tego rozkręcac bo w srodku niej jest masywny metalowy wiatrak który wytwarza próżnie i przez to jest wspomaganie, jedynie co jest do wymiany to ten kawałek metalu który jest widoczny odrazu po odkręceniu pompki, tylko ze samego się nie dokupi. Albo na tokarce jak juz ktoś pisał albo szrot, powiedzieć panu ze chcielismy wacu do renaulta bo jak usłyszy ze do v40 to odrazu bedzie i cena inna sprawdzic ząbki i tylko zamienic.
U mnie po wymianie tego hamulec działa jak dawniej. W razie cos pisać. pzr

kania - 2009-08-10, 11:26

Słuchajcie. Wczoraj , w trakcie jazdy (dosyć długiej i szarpanej tzn. - gaz+hamulec+gaz+hamulec) miałem sytuację na drodze , że musiałem ostro wcisnąć hample , po czym poszedł dym z tylnich kół - przypaliło klocki !!
Po czym wszystko wróciło do normy i jest ok.
O co tutaj może chodzić ?? Czy wina leży po stronie płynu hamulcowego (nie wymieniałem go jeszcze) czy może coś z przewodami ??

MiSiO - 2009-08-10, 11:34

Bardzo mozliwe, ze plyn zaczal wrzec, rozprezyl sie o zaczal przyciskac klocki, czego pewnie nie czules, bo ostro jechales.

Klocki sie zagrzaly i temu.

Bardzo mozliwe tez, ze tloczki sie zapiekly.

kania - 2009-08-10, 11:44

Nadmienię , że robiłem ostatnio tylne hamulce , tłoczki są ok.
Dzięki Misio, w takim razie kolejna rzecz to wymiana płynu (w zasadzie już szukam Motula RBF 660 )

MiSiO - 2009-08-10, 12:39

Az takiego Ci nie trzeba. Nie wykorzystasz jego potencjalu nawet. Szkoda kasy.

Lepiej sobie kup markowy DOT 4+, albo 5.1

Dole - 2009-08-10, 12:43

Jeżdżę na 5.1 i nie mam najmniejszych zastrzeżeń.
kania - 2009-08-10, 13:08

Czyli Motul 5.1 będzie Ok ? RBF kosztuje około 50-60zet. za 0.5 - fakt , trochę drogo bo to trzeba litra kupić.
Dole - 2009-08-10, 14:15

Będzie bardzo ok.
MiSiO - 2009-08-10, 14:19

Po dluzszych przemysleniach zalalem to co mercedes zaleca lac do potworow o mocy ponad 500 koni.
Ku mojemu zdziwieniu okazalo sie, ze leja DOT 4+. Nie wiem kto go dla nich robi, bo na banieczkach nic nie pisze, ale skoro sie sprawdza w 2 tonowych autach, to u mnie musi tez.

Pozatym nie musialem placic za niego, to tymbardziej jest dobry. ;-)

Dole - 2009-08-10, 14:20

MiSiO napisał/a:
Pozatym nie musialem placic za niego, to tymbardziej jest dobry

A nie, to bardzo dobry płyn :-P ;-)

xaafuun - 2009-08-10, 15:33

MiSiO napisał/a:
Pozatym nie musialem placic za niego, to tymbardziej jest dobry. ;-)


A nie taki to jest super gitowy płyn.
OFF TOP
A jakie jest najlepsze auto na świecie ??
Służbowe :mrgreen:

ratty - 2009-09-02, 10:38

Witam,

No i u mnie się właśnie pojawił problem z hamulcami. Tzn. W czasie jazdy ujadę 10km i pedał się robi twardszy niż normalnie. Hamuje dobrze tylko mam wrażenie ze trochę trzymają te hamulce, przez co gorzej się rozkręca. Sprawdzałem na razie poziom płynu i jest OK. Dzieje mi się tak od kąd wymieniłem sobie samemu sprężyny z tyłu. Ale tam przecież nic nie urwałem nie kręciłem czy też ruszałem. Po wyłączeniu auta na 20min i ponownym uruchomieniu problem znika? Klocki hamulcowe mam nowe od 3 miesięcy.
Dodam że trochu piszczy jak wciskam hamulec tzn słychać chyba serwo.

Przy wyłączonym aucie wciskając hamulec robi sie twardy czyli tak jak powinien. Trzymałem ręką na wciśniety hamulec i odpaliłem autko. Hamulec sie obniża czyli jakby było OK.

Jak pisał kolega wyżej może wina vacum pompy.

Czytałem dużo postów na ten temat ale z tego co wynika jest mnóstwo możliwości...

Zacznę od podstawowych napraw potem się okaże o co tu chodzi.

[ Dodano: 2009-09-09, 18:57 ]
Płyn hamulcowy wymieniony. NIE POMOGŁO.

Pompa vacum sprawdzona w warsztacie - DAJE ODPOWIEDNIE CISNIENIE itd - ogólnie jest OK. Więc w niej nie tkwi problem.

Blokują mi się cały czas 4 koła (gorące felgi). Chociaż ostatnio zauważyłem że jak trochu hamulec się robi twardy i nogą próbuje podnieść hamulec (chociaż nie ma już co podnosić) wraca do swojego odpowiedniego stanu i przestaje blokować koła? i jest zagadka. Czyżby wina servo? Mówiłem mechanikowi o tym ale cały czas nawijał ze mam wymienić w 4 kolach klocki (chociaż są nowe) i tarcze (od nowości nie zmieniane) i zrobić z zaciskami hamulcowymi. Koszt około 600zł z robocizną. Pytanie czy warto. Jutro sprawdzę sobie jeszcze jedną rzecz przy pedale hamulca. Dam znać czy coś pomogło.

xaafuun - 2009-09-11, 20:38

ratty, kolego, a patrzyłeś czy zacisk Ci do końca odbija?
piootr - 2009-11-30, 17:25

Wymieniłem stary płyn hamulcowy na DOT4. W instrukcji doczytałem że powinno się wymieniać na DOT4+. Czy DOT4 może być używany w naszych autach, czy jest jakaś różnica?
boberek123 - 2009-11-30, 17:58

piootr napisał/a:
Czy DOT4 może być używany w naszych autach
Może
vinci - 2009-11-30, 18:31

ratty napisał/a:

Blokują mi się cały czas 4 koła (gorące felgi). Chociaż ostatnio zauważyłem że jak trochu hamulec się robi twardy i nogą próbuje podnieść hamulec (chociaż nie ma już co podnosić) wraca do swojego odpowiedniego stanu i przestaje blokować koła? i jest zagadka. Czyżby wina servo? Mówiłem mechanikowi o tym ale cały czas nawijał ze mam wymienić w 4 kolach klocki (chociaż są nowe) i tarcze (od nowości nie zmieniane) i zrobić z zaciskami hamulcowymi. Koszt około 600zł z robocizną. Pytanie czy warto. Jutro sprawdzę sobie jeszcze jedną rzecz przy pedale hamulca. Dam znać czy coś pomogło.


A na tarczach nie masz już dużego rantu,który blokuje klocki i nie pozwala im się cofnąc?

MiSiO - 2009-12-01, 13:45

Ojj. Dot4 chyba nie moze byc.

Volvo wyraznie pisze i to nawet drukiem, ze minimum dot 4+

Roznica to chyba temp wrzenia.

Fernando - 2009-12-01, 15:33

MiSiO napisał/a:
Volvo wyraznie pisze i to nawet drukiem, ze minimum dot 4+

Roznica to chyba temp wrzenia.


Główna różnica jest w gęstości i lepkości. W klasie DOT 4 są płyny o najwyższej temperaturze wrzenia, ale nie nadają się one do wszystkich układów hamulcowych wyposażonych w ABS... Mówiąc obrazowo, może się zdarzyć tak, że płyn "zatka" przewody hamulcowe i będzie niedobrze :-/

kania - 2009-12-01, 19:33

Stary link nie działa , więc wrzucam artykuł w pdf :-)

Do poczytania o płynach i nie tylko ;-)

piootr - 2009-12-02, 19:56

Hmm... no to niefajnie. Taki mi wlali w warsztacie, dopiero później doczytałem że powinien być stosowany DOT4+. Na razie nic się nie dzieje. Nie chciałbym go zmieniać ponownie. Jeździ ktoś na DOT4? Jeśli tak niech się wypowie w tym temacie, czy miał jakieś problemy?

Aha płyn hamulcowy, który mi wlali to jakiś niemiecki w metalowej puszcze o pojemności 480ml, na puszcze napisane było BENDIX NEW LOCK 2001 BRAKE FLUID.

brajan - 2009-12-02, 20:04

mam zalany Dot-4 (też nie doczytałem) i wnajbliższym czasie zmienie na odpowiedni. Ostatnio musiałem odpowietrzyć hamulce,w ciagu nocy pedał ham. zrobił sie miękki bez powodu. Nie wiem czy to przez płyn ale na starym płynie ie miałem niespodzianek
Maciek279 - 2009-12-02, 20:19

ciekaw jestem gdzie kupujecie płyn dot4+ bo szukałem po sklepach w internecie i jakoś nie mogę znaleźć do kupienia w polsce. A niestety nie można mieszać płynu dot4 ani dot4+ z płynem dot5 ani dot5.1
piootr - 2009-12-02, 20:38

zulzul napisał/a:
ciekaw jestem gdzie kupujecie płyn dot4+ bo szukałem po sklepach w internecie i jakoś nie mogę znaleźć do kupienia w polsce. A niestety nie można mieszać płynu dot4 ani dot4+ z płynem dot5 ani dot5.1


A to jest dobre pytanie, bo ja właśnie też przeglądałem allegro i nigdzie nie widzę DOT4+. A Ty zulzul jaki masz płyn hamulcowy?

Wolson - 2009-12-02, 20:50

Cytat:
ciekaw jestem gdzie kupujecie płyn dot4+ bo szukałem po sklepach w internecie i jakoś nie mogę znaleźć do kupienia w polsce.

i nie najdziesz nigdzie poza ASO. Taki mały myk Volvo - zrobiło sobie "własne oznaczenie" 4+ ...

Płyn taki znajdziecie w ofercie firmy Normfest:
http://www.normfest.com/cms/wm?catId=2726

piootr - 2009-12-02, 20:59

Wolson napisał/a:
Cytat:
ciekaw jestem gdzie kupujecie płyn dot4+ bo szukałem po sklepach w internecie i jakoś nie mogę znaleźć do kupienia w polsce.

i nie najdziesz nigdzie poza ASO. Taki mały myk Volvo - zrobiło sobie "własne oznaczenie" 4+ ...


No więc co lać w takim razie? Nie mam zamiaru jechać do ASO wymieniać płyn hamulcowy.

boberek123 - 2009-12-02, 20:59

Wolson, To nie tylko Volvo bo przejrzałem gogielka i na paru innych forach motoryzacyjnych też szukają go w sprzedaży. :-P A i co ciekawego znalazłem to to :mrgreen: MOTUL RACING BRAKE FLUID 660 FACTORY LINE (zastąpił RBF 600)

100% syntetyczny płyn do hamulców hydraulicznych i sprzęgieł DOT 4
Bardzo wysoki punkt wrzenia 325°C
Wychodzi na to że jest DOT4, a temperaturę wrzenia ma wyższą niż DOT 5.1.A DOT4+ jest tylko na takich samych składnikach jak DOT5.1 ale o 30 st. wyższej temp. wrzenia od zwykłego DOT4

Wolson - 2009-12-02, 21:02

boberek123, dokładnie. Różnica między DOt4 a DOT4+ polega na różnej temperaturze wrzenia. DOT4 - 250 stopni, a DOT4+ ma 260 stopni.
piootr - 2009-12-02, 21:11

Czyli co, można spokojnie jeździć na DOT4.
kania - 2009-12-02, 21:12

piootr napisał/a:
No więc co lać w takim razie?


Zalej DOT 5.1 np:Motula i po kłopocie.

MiSiO - 2009-12-02, 21:12

JA kupiłem u siebie w mietku, bo też mają dot 4+, w fordzie tak samo 4+
Wolson - 2009-12-02, 21:13

MiSiO, pewnie cena w mietku wysoka, a w fordzie dużo niższa :)
MiSiO - 2009-12-02, 21:19

Wolson,
A wiesz, że nawet chyba nie. Jakoś podobnie w obydwu było, około 5-6 funtów za litre, ale to po cenach "klubowych"

Maciek279 - 2009-12-02, 21:24

Czyli można zalać jakiś lepszy płyn DOT4 i też będzie.
Ja nie dawno kupiłem volvo i jest bardzo ciemny płyn i podejrzewam że od nowości nie zmieniany bo poprzedni właściciel nie zmieniał a jeździł nim od 60tysi a teraz jest 170. Więc czeka mnie to przy najbliższej okazji.
Ale nie wiem czy przy okazji wymiany płynu nie wyczyścić wszystkich zacisków bo jak rozbierałem lewy przód(cylinderek się zablokował i za nic nie dawał się cofnąć po rozebraniu i wyczyszczeniu jest ok) i tył(uszkodzona reperaturka) to było trochę syfu w zaciskach(jakby jakieś drobne kawałki rdzy) a tego przy samej wymianie płynu nie wypłucze więc chyba najpierw spuszczę całość i wyczyszczę zaciski a dopiero później zaleje nowy i odpowietrzę. Tylko czy później nie będzie problemu z odpowietrzeniem pompy abs??
tomaszkanios to jak to w końcu jest można mieszać płyn dot4 z dot5.1 bo z tego co wszedzie czytam to nie można.

piootr - 2009-12-02, 21:34

zulzul,
nie można mieszać tych płynów ze sobą

Maciek279 - 2009-12-02, 21:39

tomaszkanios napisał/a:
piootr napisał/a:
No więc co lać w takim razie?


Zalej DOT 5.1 np:Motula i po kłopocie.


więc to nie rozwiązanie skoro nie można ich mieszać.

boberek123 - 2009-12-02, 21:45

zulzul napisał/a:
i tył(uszkodzona reperaturka) to było trochę syfu w zaciskach(jakby jakieś drobne kawałki rdzy)
Nie pisz "syfu" bo pewien kolega będzie ci mówił ze wulgarnie piszesz :mrgreen:
zulzul napisał/a:
chyba najpierw spuszczę całość i wyczyszczę zaciski a dopiero później zaleje nowy i odpowietrzę. Tylko czy później nie będzie problemu z odpowietrzeniem pompy abs??
Lepiej kupić 1 litr , 0,5 na przepłukanie a drugie na odpowietrzenie.Nie spuszczaj całości.
piootr napisał/a:
nie można mieszać tych płynów ze sobą
bzdura nie można mieszać z DOT5.0 bo jest niehigroskopijny
piootr - 2009-12-02, 21:46

Mieszać nie możesz, ale przy wymianie spuszczasz stary płyn i wlewasz nowy, wiec ich nie mieszasz.
Maciek279 - 2009-12-02, 21:55

Dobra następnym razem nie będę używał wulgaryzmów :-D
Ale nigdy nie wypłuczemy idealnie żeby nawet minimalna ilość starego płynu nie została, zawsze coś zostaje. A boję się żeby się coś nie stało jak będzie resztka dot4.
Znalazłem motula dot5.1 i producent pisze że można mieszać z płynem dot4 więc chyba taki zakupie bo nawet jeśli zostanie troszkę starego to nic się nie stanie.

swiebod - 2009-12-02, 22:06

zulzul, jak nie wypłuczesz do końca ??

spuszczasz przez odpowietrznik płyn aż w zbiorniczku będzie na dnie (najmniej jak można żeby nie złapało powietrza.) dolewasz nowego i powtarzasz tą czynność dwa razy, robiąc to na każdym z kół i starego płynu już nie ma.

boberek123 - 2009-12-02, 22:11

Ta i życzę kolegom podpowiadającym powodzenia przy spuszczeniu całego płynu a następnie zalaniu nowego i odpowietrzaniu. :mrgreen:
darcun4 - 2009-12-02, 22:19

Przecież przy wymianie płynu, cały układ można przepłukać zamiast płynem to denaturatem.
piootr - 2009-12-02, 22:30

[quote="boberek123"]
zulzul napisał/a:
i
piootr napisał/a:
nie można mieszać tych płynów ze sobą
bzdura nie można mieszać z DOT5.0 bo jest niehigroskopijny


boberek123, czyli co, DOT5.1 mogę zmieszać z DOT4??

boberek123 - 2009-12-02, 22:37

Możesz .Nie wolno mieszać tylko z 5,0 bo jest na bazie silikonu.Poczytaj zreszta ten artykuł co zapodał tomaszkanios. Tam jest napisane jakie z czym można mieszać.
Wolson - 2009-12-02, 22:37

nie wiem czy da się prościej to napisać niż poniższe zdanie:

"Płyny hamulcowe DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 są ze sobą mieszalne (nie mylić z płynem DOT 5, którego nie wolno mieszać)"

piootr - 2009-12-02, 22:39

No i wszystko jasne :mrgreen:
sprinter89 - 2009-12-18, 22:22

Mam pytanie. Ostatnio zauważyłem w swojej v40, że podczas gwałtownego hamowania na ośnieżonej drodze, pedał jakby pulsuje i coś zgrzyta - przynajmniej tak to brzmi. Zastanawiam się czy wszystko jest z układem hamowania ok, bo płyn hamulcowy wymieniałem ok. 3 miesięcy temu w ASO, więc musi być w dobrym stanie zwłaszcza, że dużo nie jeżdżę. Czy może to być spowodowane hamowaniem z abs na śniegu czy może dlatego, że koła tracą przyczepność? Może warto pojechać gdzieś żeby sprawdzili hamulce?
boberek123 - 2009-12-18, 22:25

sprinter89, Kurde to ABS ci się odzywa . Ale głupie pytania zadajesz :-D Tak właśnie działa ABS jak tego nie usłyszysz to się wtedy martw. :mrgreen:
kerad - 2009-12-18, 22:27

sprinter89 napisał/a:
Mam pytanie. Ostatnio zauważyłem w swojej v40, że podczas gwałtownego hamowania na ośnieżonej drodze, pedał jakby pulsuje i coś zgrzyta - przynajmniej tak to brzmi. Zastanawiam się czy wszystko jest z układem hamowania ok, bo płyn hamulcowy wymieniałem ok. 3 miesięcy temu w ASO, więc musi być w dobrym stanie zwłaszcza, że dużo nie jeżdżę. Czy może to być spowodowane hamowaniem z abs na śniegu czy może dlatego, że koła tracą przyczepność? Może warto pojechać gdzieś żeby sprawdzili hamulce?

to raczej objaw działania ABS-u ,ale na wszelki wypadek podjedź do jakiegoś mechanika jeśli do tej pory działał inaczej

boberek123 - 2009-12-18, 22:32

Darek30 napisał/a:
ale na wszelki wypadek podjedź do jakiegoś mechanika jeśli do tej pory działał inaczej
A jak miał działać jak było sucho :mrgreen:
xaafuun - 2009-12-18, 22:34

boberek123 napisał/a:
ale na wszelki wypadek podjedź do jakiegoś mechanika jeśli do tej pory działał inaczej


Jak się koła nie ślizgały to i ABS się nie włączał.
Zresztą ABS jest dla mięczaków :aqq: :aqq:

kerad - 2009-12-18, 22:34

boberek123 napisał/a:
Darek30 napisał/a:
ale na wszelki wypadek podjedź do jakiegoś mechanika jeśli do tej pory działał inaczej
A jak miał działać jak było sucho :mrgreen:

ta......a sprubuj zablokować koła na suchej nawierzchni?

boberek123 - 2009-12-18, 22:38

Darek30 napisał/a:
ta......a sprubuj zablokować koła na suchej nawierzchni?
Przyjedź a ci pokażę :)
sprinter89 - 2009-12-18, 22:57

Pierwsza moja zima za kółkiem, także szanowni koledzy niech się nie dziwią, że takie pytania zadaję;) Na suchej nie było śniegu więc było inaczej - ale działał jak należy :D Dzięki,już mnie uspokoiliście, ale dla świętego spokoju podjadę do mechanika :) pozdrawiam i wesołych świąt życzę :)
xaafuun - 2009-12-18, 23:01

Darek30 napisał/a:
ta......a sprubuj zablokować koła na suchej nawierzchni?


Panie panie, a co to za kłopot?

adrian1980 - 2009-12-19, 11:38

xaafuun napisał/a:
Darek30 napisał/a:
ta......a sprubuj zablokować koła na suchej nawierzchni?


Panie panie, a co to za kłopot?

na suchej nawierzchni kól nie zablokuje sie, właśnie sie tez zdziwiłem jak kiedys hamowałem z prędkości gdzies 70km/h na równej jak stół drodze przy ponad 30C tak w ramach testowania to koła sie nie zablokowały na samym końcu sie abs włączył ale to juz wtedy kiedy auto stanęło a naciskałem naprawde mocno na hamulec a w takim tico czy cinqczęsto bez wspomagania hamuców bez problemu zablokujesz koła i zahamujesz z piskiem
co do płynu hamulcowego mój jest taki czarny jak smoła co to moze być? tz nie odkręcałem korka bo chyba zapiekł tylko obserowałęm pojemnik, a kiedy był wymieniany to naprawę nie wiem, hamulce są jak brzytwa

MiSiO - 2009-12-19, 17:32

Ja pierdziele, ale się uśmiałem :lool:

sprinter89 napisał/a:
pedał jakby pulsuje i coś zgrzyta - przynajmniej tak to brzmi.

100% ABS zaczął działać.

Cytat:
to raczej objaw działania ABS-u ,ale na wszelki wypadek podjedź do jakiegoś mechanika jeśli do tej pory działał inaczej

ABS ma dwa stany - działa, nie działa.
działa - tylko i wyłącznie w momencie, kiedy to koło wpadnie w poślizg
nie działa - np upalony bezpiecznik

Nie da się inaczej sprawdzić ABS niż wpadnąć w poślizg.

Zresztą X to streścił ładnie:
xaafuun napisał/a:
Jak się koła nie ślizgały to i ABS się nie włączał.



Darek30 napisał/a:

ta......a spróbuj zablokować koła na suchej nawierzchni?

xaafuun napisał/a:
Panie panie, a co to za kłopot?

Znów X streścił.

adrian1980 napisał/a:
na suchej nawierzchni kól nie zablokuje sie,
adrian1980 napisał/a:
co do płynu hamulcowego mój jest taki czarny jak smoła co to moze być?

odp. przyczyna nie możności zablokowania hamulców :lool:
Pytanie i odpowiedź w jednym - to lubię.

Cytat:
ta......a sprubuj zablokować koła na suchej nawierzchni?

Kein problem.
Nawet 215/45/17 potenza na rozgrzanej smole.
Mało się coś w zawieszeniu nie urwie, bieżnik schodzi w oczach z opony, wczorajszy obiad prawie na przedniej szybie, ale się da bez żadnego problemu.


Zróbcie sobie hamulce jak trzeba, bo się pozabijacie :haja:

adrian1980 - 2009-12-19, 17:51

MiSiO, przy szerokości opon 195 trudno włączyć abs latem przy wysokiej temp, a hamulce są jak brzytwa
kerad - 2009-12-19, 18:31

http://free.of.pl/h/hellfire/abs.html
sprinter89 - 2009-12-19, 23:32

Darek30 napisał/a:
http://free.of.pl/h/hellfire/abs.html


Ciekawy artykuł - już teraz jest wszystko jasne. Dzięki :)

MiSiO - 2009-12-20, 18:30

adrian1980 napisał/a:
MiSiO, przy szerokości opon 195 trudno włączyć abs latem przy wysokiej temp, a hamulce są jak brzytwa

Chyba żartujesz ? Ostre hamowanie i się włączy.

adrian1980 - 2009-12-20, 19:59

MiSiO, właśnie nie włączy się, jak hamujesz na równej jak stół drodze bez dziur i nie kręcisz kierownicą w lewo i prawo podczas hamowania to niema szans zeby abs sie włączył hamowałem tak z 70-100km/h i dopiero gdy juz auto stawało ok 20km/h abs zaczął działać
MiSiO - 2009-12-21, 12:18

Czyli chcesz mi powiedziec, ze moje auto i te wszystkie nowe mercedesy ktorymi jezdze na codzien, sa zepsute, bo abs dziala nawet na suchym ???


Ja pierdziele. Naprawde ciezko kapujesz.

Dobra.... Powoli, zebys zrozumial.

Widziales kiedys jak jakiekolwiek auto przy hamowaniu na suchaj gladkiej drodze, piszczalo ??? - na pewno widziales.
Gdyby to auto mialo ABS to pisku by nie bylo, ewentualnie byly by to tylko krotkie szybkie pisniecia.

Nie mow mi, ze sie nia da zatrzymac kola w twoim aucie, skoro w M-B SL co ma kapcie 285 to sie da.

adrian1980 - 2009-12-21, 13:40

MiSiO, sorry kiedys mi taki mechanik tłumaczył ze jesli mam dobre opony czyli nie łyse to trudno załączyć abs
MiSiO, no to dlaczego ja niemoge włączyć abs-u w upalny dzień na suchej drodze? wciskam bardzo mocno jak tylko potrafie a abs nawet sie nie właczy, co innego jak podczas jazdy gwałtownie skręce to abs oczywiście sie właczy, a zimą to juz nie mówię bardzo łatwo na śniegu go załączyć

MiSiO - 2009-12-21, 14:00

Strone wczesniej pisales, ze masz czarny plyn - oto Twoja odpowiedz.

Masz do dupy hamulce i temu nie mozesz zablokowac kol.

Machanik mechujnikowi nie rowny....
To co mechanik mowi czesto trzeba cedzic przez palce, bo polowa albo tyczy sie starych aut, albo innej marki.

adrian1980 - 2009-12-21, 16:03

MiSiO, a jaki ma być płyn jak nie czarny? może cos z wysprzęglikiem sprzęgła, bo u mnie pedał sprzęgła chodzi dosyć ciężko
moim zdaniem hamulce są bardzo dobre duzo lepsze niz w innych autach którymi jezdziłęm, są jak brzytwa, po naciśnięciu lekko hamulca auto od razu hamuje i to mocno, a awaryjnie nie hamowałem jeszcze wcale oprócz testów auta

Maciek279 - 2009-12-21, 16:13

MiSiO dzisiaj z rana wsiadłem do samochodu i za pierwszym razem jak wciskałem sprzęgło na zgaszonym to troszkę ciężej się wciskał niż normalnie. W nocy było -26stopni a samochód 2 dni nie odpalany. Płyn nigdzie nie wycieka. Czy to może być przez to że płyn dawno wymieniany czy to normalne że za pierwszym razem było ciężej przy takiej temperaturze. Sprzęgło działa normalnie. Z wymianą płynu chciałem poczekać aż będzie cieplej bo teraz to ciężko cokolwiek robić przy samochodzie.
adrian1980 - 2009-12-21, 16:17

zulzul, u mnie też bardzo ciężko chodzi pedał sprzęgła, w innych s40/v40 z tych samych lat bez porównania dużo lżej, myśle ze to nie płyn, mechanik mówił ze trzeba wymienić całe sprzęgło a to ok 1000zł trzeba mieć, wiec wole jeździć i wciskać sprzęgło z całych sił niz być lżejszy o ten 1000zł
na dodatek sprzęgło jest ok, nie ślizga sie i wszystko dobrze chodzi

MiSiO - 2009-12-21, 16:37

Adrian - prawie przezroczysty jak woda. Dokladnie to lekko zoltawy.

Gdzies Ty sie urodzil, ze nie wiesz jak plyn wyglada. Twoj mechanik tez nie wie ?


Zulzul.

Bardzo mozlwie, ze to wina plynu.

Plyn wpija wilgoc z powietrza i temu trzeba go wymieniac co jakis czas.

Wieksza zawartosc wody powoduje, ze plyn gestnieje na mrozie, a nawet moze zamarznac - znam tez i takie przypadki. Wlasciciel sie zdziwil, ze plyn trzeba zmieniac. Myslal, ze jak nie ubywa, to bedzie dobrze.
W lecie, kiedy temperatury sa wysokie znow plyn moze sie zagotowac podczas mocnego hamowania.

adrian1980 - 2009-12-21, 16:46

MiSiO, dzięki
jednak jakby cos było nie tak to chyba było by czuc podczas hamowania? a hamuje idealnie
jak latem 5 razy zahamuje pdo rząd np z 70km/h to wiadomo ze 3, 4 ,5 hamowanie będzie juz troszke sląbsze niz 1 i 2 ale tak w każdym aucie jest i to dlatego ze zagrzeja sie mocno tarcze i klocki hamulcowe

Maciek279 - 2009-12-21, 16:48

adrian1980 Ale u mnie normalnie bardzo lekko chodzi pedał sprzęgła tylko dzisiaj pierwsze wciśnięcie czułem minimalnie ciężej niż zawsze a później już chodziło jak normalnie.
Może jak się zrobi chociaż trochę cieplej to wezmę się za ten płyn.

adrian1980 - 2009-12-21, 17:34

zulzul, no to Ci zazdroszczę, wiesz jak mnie boli noga od jazdy po mieście?
tomczakus - 2010-03-13, 00:14

Witam panowie moze troszke zbocze z tematu bo przy wyszukiwaniu wycieku w wyszukiwarce nie znalazlem czego szukalem a potrzebuje porady podczas renowacji zaciskow zaniepokoila mnie okolica przewodu hamulcowego mianowicie przy gumce ktora przewod wchodzi w nadkole jest nawilzona plama od strony silnika w tej okolicy (kielich zawieszania) rowniez jest "mokro" czy to mozliwe zeby przewod w tym miejscu byl przetarty lub pekniety?
boberek123 - 2010-03-13, 00:23

tomczakus, Miejsce które pokazałeś to połączenie przewodu miękkiego z sztywnym. Jedynym sposobem jest posadzenie kogoś za kółkiem aby"pompował" pedałem hamulca a ty patrz czy się nie sączy płyn.
kania - 2010-04-15, 20:30

Ponieważ stary link , jaki wstawiałem w tym temacie wygasł , wrzucam PDF.

Plik pochodzi ze strony Castrola, i zawiera podstawowe (ciekawe :-D ) informacje o Płynie Hamulcowym.

meybach - 2010-05-28, 16:12

wnioskuję, iż DOT4+ można zastąpić DOT 5.1 bez żadnych przykrych konsekwencji?
kania - 2010-05-28, 16:14

meybach napisał/a:
DOT4+ można zastąpić DOT 5.1


Tak.

keichi - 2010-05-29, 19:09

tomaszkanios napisał/a:
meybach napisał/a:
DOT4+ można zastąpić DOT 5.1


Tak.


Warto pamiętać że taki płyn należy częściej wymieniać - szybciej "chłonie" wilgoć i temp. wrzenia spada. Jeżeli ma być do normalnej jazdy bez rajdowania to polecam dobry płyn DOT4 na przykład ATE typ 200 - rzadko spotykany ale obecnie jest na przykład na Allegro dostępny.

Dole - 2010-05-29, 19:34

keichi napisał/a:
dobry płyn DOT4 na przykład ATE typ 200 - rzadko spotykany ale obecnie jest na przykład na Allegro dostępny.

U mnie również :)
keichi napisał/a:
Warto pamiętać że taki płyn należy częściej wymieniać - szybciej "chłonie" wilgoć i temp. wrzenia spada.

Piszesz, że DOT 5.1 jest bardziej higroskopijny od DOT 4? Można poznać źródło tej informacji?

meybach - 2010-05-31, 13:34

słuchajcie a czy taki DOT 5.1 od Statoila lub organika będzie wystarczający dla kogoś kto nie jeździ ekstremalnie? :-P

czy może ten Motul

kania - 2010-05-31, 13:57

meybach, bierz Motul :-D
tom000 - 2010-07-30, 04:28

Dopiszę się miałem wymieniany płyn hamulcowy w marcu czy to możliwe że już stracił swoje właściwości pan mechanik zalecił jego wymianę na podstawie barwy płynu (faktycznie trochę zabrudzony) ale czy to go dyskfalifikuje jak to sprawdzić ?
Dole - 2010-07-30, 07:26

Sa urządzenia do pomiaru temperatury wrzenia, jest to jedyny parametr wyznaczający sprawność płynu. No, jest jeszcze ilość wody w płynie, ale to parametr dokładnie powiązany z i mający wpływ na wrzenie.
Zawsze warto zamówić nie 0,5l tylko 1l - nie są to duże koszta samego płynu, a mechanior może przepłukać układ hamulcowey na tyle, żeby później różnego rodzaju osady nie barwiły płynu, jak to ma miejsce u Ciebie.

boberek123 - 2010-07-30, 07:26

tom000 napisał/a:
miałem wymieniany płyn hamulcowy w marcu czy to możliwe że już stracił swoje właściwości pan mechanik zalecił jego wymianę na podstawie barwy płynu (faktycznie trochę zabrudzony) ale czy to go dyskfalifikuje jak to sprawdzić ?
Płyn hamulcowy sprawdzamy za pomocą przyrządu to pomiaru temperatury wrzenia a nie na podstawie barwy. np takie http://www.nokaut.pl/szuk...amulcowego.html Zalecenia są takie że powinno się go wymieniać co 2 lata. Nie mam pojęcia dlaczego mechanik zalecił ci już wymianę.Może chciał naciągnąć :shock:
meybach - 2010-07-30, 12:05

tomaszkanios napisał/a:
meybach, bierz Motul :-D


no i wziałęm!

Driver - 2010-07-30, 13:22

Raz kupiłem z musu płyn hamulcowy (Texaco) na stacji benzynowej, po wymianie zmierzona zawartość wody w nim wynosiła 5%!!

Od tamtej pory kupuję tylko w aso lub w miejscach, gdzie płyn schodzi na bieżąco i jest "świeży".

kania - 2010-07-30, 13:33

Płyn hamulcowy , ma również swoją datę ważności. Jak się nie mylę , to wynosi ona 5 lat.

Co innego , jak jest źle przechowywany , wtedy właśnie są takie klocki :

Driver napisał/a:
zmierzona zawartość wody w nim wynosiła 5%!!

w0jta5 - 2011-06-30, 15:44

Ile płynu hamulcowego mieści cały układ? Auto to V40 1.9DI '01

Dziś mechanik wymienił i z 1L butelki zostało ok. 600-700ml, nie za dużo?

Jestem w 99% pewny że za dużo zostało jak na całkowita wymianę... :-x

panca - 2011-06-30, 15:57

według instrukcji 0,4L
w0jta5 - 2011-07-01, 08:54

panca, dziękuję za odp.

Za dużo zotało płynu ... :kijl:

Pioter - 2011-07-01, 10:13

tak naprawde powininen zużyć prawie cały, a na pewno nie mniej niz 0,7.
a to dlatego zeby przelac! układ
to sie udaje tyko gdy wypompujesz nowy płyn przez odpowietrzniki.
Czyli 0,4 + nadmiar wypompowany.

gt82 - 2011-07-13, 21:11

przy wymianie zacisku pare kropel zeszło z węża zanim go zacisnąłem także napewno powietrze poszło w górę..Jeżeli do serwa to potem pójdzie na wszystkie strony prawda?Ale czy zawsze dopcha je do odpowietrznika w zacisku czy może sobie taki bąbelek siedzieć gdzieś w połowie i trzeba przelać?Pytam bo po wymianie odczuwam czasami delikatne twardnienie pedału i tępe hamowanie..
wilkmaster - 2011-07-20, 21:04

witam

co myślicie o tym płynie http://allegro.pl/ferodo-...1714169924.html

zda egzamin w naszych v-kach???

i czy to napewno bezpieczne wymiana z dot4 na dot 5.1

pozdrowienia ;-)

koval1980 - 2011-07-20, 23:05

Mam ten płyn zalany, ale nie widzę różnicy w hamowaniu, a podobno powinien skracać drogę hamowania. Taką reklamę tego płynu słyszałem. No ale 1.9Di to nie 2.0T :-P
arturoowiski - 2011-07-21, 14:51

dodam od znajomego mechanika ze nawet 10letni płyn spisuje sie ok i nie powinno być problemów z hamowaniem
panca - 2011-07-21, 14:53

arturoowiski napisał/a:
nawet 10letni płyn spisuje sie ok i nie powinno być problemów z hamowaniem

:mur:

gonzo - 2011-07-21, 14:54

arturoowiski napisał/a:
dodam od znajomego mechanika ze nawet 10letni płyn spisuje sie ok


ktory posiada sam w sobie wiecej wody niz plynu...

panca - 2011-07-21, 14:56

arturoowiski,
Co 30000 lub co dwa lata w zależności co nastąpi szybciej :
- wymiana płynu hamulcowego

arturoowiski - 2011-07-21, 15:34

to dlaczego znajomy mechanik twiedzi inaczej? za jak hamuje to ok i nie grzebac?
gonzo - 2011-07-21, 15:41

arturoowiski napisał/a:
dlaczego znajomy mechanik twiedzi inaczej?



flachowiec czy fachowiec??
z twoich wypowiedzi wynika ze flachowiec...

panca - 2011-07-21, 15:41

arturoowiski napisał/a:
to dlaczego znajomy mechanik twiedzi inaczej? za jak hamuje to ok i nie grzebac?

masz racje, jeździj na 10cio letnim płynie i starych oponach z bąblami :brawoo:
a i zapytaj mechanika co ile wymienia płyn hamulcowy, ciekawe co powie :hmm: niech zgadnę
- jak hamuje to nie wymieniać!

krzepki - 2011-07-21, 15:41

arturoowiski napisał/a:
dlaczego znajomy mechanik twiedzi inaczej


kolejny raz wychodzi, że najwyższy czas go zmienić - zaprzyjaźnij się z innym mechanikiem, a obecnego usuń ze znajomych na NK

wilkmaster - 2011-07-21, 19:23

starokurowski
10-cio letni płyn :shock:
jest dobry :shock: :brawoo:

napewno nie!!!

mam u siebie właśnie taki!!!!( plus przebieg 260 tys.)
porażka z hamulcami. :-/
ostatnio przeleciałem sie v-ka kumpla który był po wymianie płynu.
i chyba każdy to powie ze jest różnica.
spróbuj polatać po mieście dość szybko i czesto hamować!!!
sam sie przekonasz ze po chwili hamulców ...BRAK....

sam to przerabiałem :-/

w0jta5 - 2011-07-21, 21:19

arturoowiski, pogratulować tylko pozostało niezłego fachmana!

Nawet nie pomyslał że może zarobić na wymianie płynu. Chyba że... nie umie :lool:

gonzo - 2011-07-21, 22:30

wilkmaster napisał/a:
chyba każdy to powie ze jest różnica.


flachowcy nie widza roznicy...

fajka1983 - 2011-07-21, 22:32

z tego co mi wiadomo płyn powinno się wymieniać co 2 lata następnie odpowietrzyć i można jeździć kolejna 2 jak się mylę nie mnie ktoś poprawi
krzepki - 2011-07-21, 22:38

w0jta5 napisał/a:
Chyba że... nie umie

albo wypił i dla niepoznaki dolał wody :mrgreen:

Pioter - 2011-07-22, 08:42

fajka1983 napisał/a:
z tego co mi wiadomo płyn powinno się wymieniać co 2 lata następnie odpowietrzyć i można jeździć kolejna 2 jak się mylę nie mnie ktoś poprawi


do pierwszego przegrzania
czyli np w naszych dupowozach zablokowania tylnego zacisku z powodu nie powracającego ręcznego.

rzućcie okiem na wyglad płynu podczas wymiany po tych 2 latach
ma ciekawą postac ;)

keichi - 2011-07-22, 13:00

arturoowiski napisał/a:
dodam od znajomego mechanika ze nawet 10letni płyn spisuje sie ok i nie powinno być problemów z hamowaniem


Twój mechanik najwidoczniej nigdy nie hamował gwałtownie z dużej prędkości.

lesiob - 2011-10-29, 23:28

:)
bardzo łatwo sprawdzić czy ktos ostro hamuje
wcale nie oznacza to, że szybko jeździ.
Mozna jeździc "płynnie" z tzw spóźnionym hamowaniem
..
na tarczy sa znaki=kreski gdzie stanął klocek - miejscowe przebarwienie ktore nie da się umyć - można zeszlifować papierkiem ( i to nie jest łatwe)

Normalnie ludzi maja po jeden, dwa albo wrecz wogole nie maja tych kresek (dziwne :)
ale są też tacy co maja po 10 kresek - tarcz wyglada jak tarcza zegarka :)

dobry mechanik odrazu patrzy na to, bo pomaga mu to w diagnozowaniu wielu problemow
:)

boberek123 - 2011-10-29, 23:50

lesiob, Te kreski nie są od hamowania.To się pojawia jak auto długo stoi i zostają takie cienie.
MasterBlaster - 2012-08-27, 12:57

Sporo czasu minęło od ostatnich wypowiedzina temat płynu hamulcowego. Który w tym momencie można zakupić z czystym sumieniem? Chodzi mi o DOT4 dobrej firmy.

[ Dodano: 2012-08-27, 13:00 ]
Oraz proszę o link bo nie mogę znaleźć wątku z długościami przewodów hamulcowych przedlift i polift.

kania - 2012-08-27, 13:05

MasterBlaster napisał/a:
nie mogę znaleźć wątku z długościami przewodów hamulcowych przedlift i polift


Elastyczne są takie same , dla wszystkich VS40.

[ Dodano: 2012-08-27, 13:09 ]
Tylne - 428mm
Przednie - 470mm

MasterBlaster - 2012-08-27, 13:11

Ja czytałem gdzieś na forum, że są 420 mm albo 485 mm tak jak na tej aukcji:

http://allegro.pl/przewod...2558141643.html

oraz co warte są te podane?

biegunek - 2012-08-27, 13:17

MasterBlaster, dorzuć dychę i weź TRW:
np. http://allegro.pl/volvo-s...2550098427.html

kania - 2012-08-27, 13:18

MasterBlaster napisał/a:
Ja czytałem gdzieś na forum, że są 420 mm albo 485


Kilka mm nie ma znaczenia. Będą pasować.

MasterBlaster - 2012-08-27, 13:19

biegunek napisał/a:
MasterBlaster, dorzuć dychę i weź TRW:
np. http://allegro.pl/volvo-s...2550098427.html


W sumie dwa dychacze bo muszę wymienić obydwa z przodu. Ale dzięki, to jest lepsza opcja ;-)

[ Dodano: 2012-08-27, 13:24 ]
Ale jak z płynem?

Barsa - 2012-09-15, 10:40

Witam, chciałbym zmienić płyn hamulcowy i mam dylemat. Na korku jest, że wystarczy dot4, natomiast w instrukcji napisano, że powinien to być dot4+ lub lepszy... Co Wy zalewacie??
boberek123 - 2012-09-15, 11:33

Barsa napisał/a:
Na korku jest, że wystarczy dot4, natomiast w instrukcji napisano, że powinien to być dot4+ lub lepszy...
Czytaj ta stronę to sie dowiesz o co chodzi z tym + :-D http://www.v40.pl/viewtop...er=asc&start=30

Śmiało możesz zalać dot4 lub dot5.1

biegunek - 2012-09-15, 18:51

No to mnie mechaniory naciągnęli na wymianę płynu. Miałem dot5.1 i mi powiedzieli, że takowy być nie może bo coś tam. Jak jest na korku napisane dot4, to ma być dot4. Jako że i tak wymieniałem przewody elastyczne, poszedłem na to.
dorth_30 - 2012-09-15, 19:43

Ja cały czas leję Dot4+, jak dla mnie jest super. Kiedy mi wymieniali w ASO przewody elastyczne (przód) też zalali Dot4+. Tak samo miesiąc temu podczas wymiany tylnych przewodów hamulcowych.
keichi - 2012-09-15, 20:42

Nie ma czegoś takiego jak DOT4+. To jakaś nazwa wymyślona przez producenta płynu dla dobrego wrażenia.

Są tylko takie normy i różnią się składem, temp. minimalną wrzenia suchego i mokrego oraz lepkością maksymalną:

- DOT 3 / 205 °C / 140 °C / 1500 cP
- DOT 4 / 230 °C / 155 °C / 1800 cP
- DOT 5 / 260 °C / 180 °C / 900 cP
- DOT 5.1 / 270 °C / 190 °C / 900 cP

Płyny DOT3, DOT4 i DOT5.1 mają podobną bazę i skład i są mieszalne.
Płyn DOT5 ma inną bazę (silikonową) i nie jest mieszalny z pozostałymi.

NIE JEST TAK ŻE IM WYŻSZA LICZBA TO LEPSZY PŁYN !!! TO NIE O TO CHODZI !!!
Najlepszy płyn jest taki który przewidział producent. Jeżeli ma być DOT4 to taki będzie najlepszy i wlanie np. DOT 5.1 NIC NIE DA !!!

Może być również tak że płyn ma wyższą temp. wrzenia niż przewiduje norma. Norma przewiduje tylko MINIMALNĄ temperaturą jaką musi spełniać płyn.

Z reguły najlepsze pod względem temperatury są płyny DOT4 (nie DOT5 albo 5.1 !!!).

Płyny DOT5 i 5.1 powinny być stosowane TYLKO WTEDY GDY TAK ZALECA PRODUCENT gdyż są to płyny o niższej lepkości i układ musi być do nich przystosowany (w dużo nowszych systemach hamulcowych zintegrowanych z rozbudowanymi systemami kontroli trakcji itp.) Do naszych samochodów SIĘ NIE NADAJE i nie przyniesie korzyści w wręcz odwrotnie !

W naszych samochodach ma być tylko i wyłącznie DOT4. Warto poszukać takiego który ma możliwie jak najwyższe temp. wrzenia. W czołówce płynów DOT4 dostępnych na rynku są np. BENDIX, ATE, MOTUL, TUTELA. Jest też masa innych tańszych płynów ale z reguły im tańszy tym niższe temperatury wrzenia (mniejsza odporność na przegrzanie).

MasterBlaster - 2012-09-15, 22:16

Poczytałem temat od początku.

Reasumując. Potrzebny jest markowy płyn. Zwykły płyn ATE SL różni się wyłącznie paramtrami od typ 200, głównie lepkością i wrzeniem i można stosować normalnie do naszych vałek.

Do przepłukania układu, każdego z kół potrzeba spokojnie bez spiny nie więcej niż 1l.

Lepiej stosować wedle zaleceń producenta czyli u nas DOT4 lub 4+ który ma minimalnie inne warunki wrzenia etc.

Jak się mylę proszę o korektę :haja: ;-)

boberek123 - 2012-09-15, 22:23

keichi, Motasz się w zeznaniach :-D piszesz jedno a za chwile sam temu przeczysz.
keichi - 2012-09-17, 20:40

boberek123 napisał/a:
keichi, Motasz się w zeznaniach :-D piszesz jedno a za chwile sam temu przeczysz.


W którym miejscu ?

boberek123 - 2012-09-17, 21:02

keichi napisał/a:
którym miejscu ?
A tu
keichi napisał/a:
- DOT 5 / 260 °C / 180 °C / 900 cP
- DOT 5.1 / 270 °C / 190 °C / 900 cP
keichi napisał/a:
reguły najlepsze pod względem temperatury są płyny DOT4 (nie DOT5 albo 5.1 !!!).
????? To w końcu ktore maj lepszą temp wrzenia?
keichi napisał/a:
Płyny DOT3, DOT4 i DOT5.1 mają podobną bazę i skład i są mieszalne.
keichi napisał/a:
Do naszych samochodów SIĘ NIE NADAJE i nie przyniesie korzyści w wręcz odwrotnie
skoro można mieszać i są na tej samej bazie to dlaczego mają szkodzić?
keichi - 2012-09-19, 09:25

Są płyny DOT4 które przewyższają temperaturami najlepsze płyny DOT5.1 - to miałem na myśli pisząc że DOT4 są lepsze od DOT5.1w kategorii temperatur wrzenia.

Oczywiście jeżeli weźmiemy najgorszy (spełniający minimalną normę) płyn DOT4 i DOT 5.1 to proste że lepszy będzie ten drugi.

A dlaczego DOT5.1 jest nieodpowiedni do naszych aut ? Bo jego cechą jest dwukrotnie mniejsza lepkość i po to on powstał do innych układów hamulcowych. To że norma wymusza na nim całkiem niezłe temperatury to inna kwestia. Jak już napisałem są płyny DOT4 które bez problemu przewyższają jeszcze temperaturami DOT5.1.

boberek123 - 2012-09-19, 20:19

keichi, Przyznaj ze obydwa płyny są na takie samej bazie. I wiadomo o dawna z reszta wspomniałem gdzieś wcześniej że dot 4 może mieć większą temp wrzenia od dot 5.1 np Motul RBF. ale mieszać jako dolewkę można obydwa płyny.A chwyt marketingowy ASO i to nie tylko volvo wymusza płyn DOT4+ bo nie zakupisz go w sklepie a raptem troszeczkę większą ma temp wrzenia :-D
keichi - 2012-09-20, 14:40

boberek123 napisał/a:
keichi, Przyznaj ze obydwa płyny są na takie samej bazie. I wiadomo o dawna z reszta wspomniałem gdzieś wcześniej że dot 4 może mieć większą temp wrzenia od dot 5.1 np Motul RBF. ale mieszać jako dolewkę można obydwa płyny.A chwyt marketingowy ASO i to nie tylko volvo wymusza płyn DOT4+ bo nie zakupisz go w sklepie a raptem troszeczkę większą ma temp wrzenia :-D


Nie ma normy DOT4+ próbuje to wyjaśnić od paru postów :)

kania - 2012-09-20, 15:00

keichi napisał/a:
Nie ma normy DOT4+


Ale My o tym wiemy , bo już było to poruszane na forum.

Nie zgodzę się że DOT 5.1 nie może być zalewany w naszych V-kach.
Ja i 1/4 forum ma taki u siebie , i jakoś jest wszystko ok.

keichi - 2012-09-21, 12:52

kania napisał/a:
keichi napisał/a:
Nie ma normy DOT4+


Ale My o tym wiemy , bo już było to poruszane na forum.

Nie zgodzę się że DOT 5.1 nie może być zalewany w naszych V-kach.
Ja i 1/4 forum ma taki u siebie , i jakoś jest wszystko ok.


Zalać można wszystko. DOT3 zalejesz i będzie wszystko ok. Już widziałem artystów co wlewają jakiś stary zużyty płyn czy w ogóle nie wiadomo co i auto jeździ o dziwo jakoś tam hamuje. Ale czy o to chodzi ?

Z DOT5.1 jest w drugą stronę. Ktoś zalewa taki płyn z niewiedzy bo myśli że cyferka większa to i lepszy zamiast zapoznać się z normami i kupić właściwy.

szymas6 - 2012-11-30, 19:21

Czy taki poziom płynu hamulcowego jest ok? Chodzi mi też o sprzęgło. Czy odlać do górnej kreski?
jojek - 2012-11-30, 20:21

szymas6, ma być między min a max, nie rozumiem w czym problem?
panca - 2012-11-30, 20:33

szymas6, w/g instrukcji trzeba trzymać poziom pomiędzy min a max tak jak piszejojek
ja u siebie po wymianie całego płynu mam ponad max i nic się nie dzieje, a mam tak już prawie 2 lata
wiem wiem, a po co tak dużo, powinno być pomiędzy...

szymas6 - 2012-11-30, 20:42

Przed wymianą miałem jeszcze więcej zalane, aż do połowy znaczka >PP<. W sumie nic się nie działo przez 2 lata, teraz zalałem trochę mniej. A pokazuję stan w zbiorniczku, żeby ktoś z Was z większą wiedzą wypowiedział się, czy nic nie stanie się ze sprzęgłem (wysprzęglikiem)?
Gregorius - 2012-11-30, 21:27

szymas6 napisał/a:
A pokazuję stan w zbiorniczku, żeby ktoś z Was z większą wiedzą wypowiedział się, czy nic nie stanie się ze sprzęgłem (wysprzęglikiem)?


Przecież już koledzy wyżej Ci napisali. Ma być między min a max. Jeżeli tak będziesz miał to nic się z niczym nie stanie. Proste. U Ciebie stan jest między kreskami więc jest wszystko OK

HAS - 2013-03-25, 22:25

Podczepię się do tematu.
Postanowiłem wymienić cały płyn hamulcowy w swojej V-ce na DOT4 i tylko nie wiem na który.
Motul RBF 600, Motul RBF 660 czy to przesada i w zupełności wystarczy ATE SL6 lub ATE TYP200.

skowron201 - 2013-03-25, 22:29

HAS napisał/a:
ATE SL6 lub ATE TYP200.

Wystarczy taki.

piotrek20 - 2013-03-25, 22:32

Po wymianie zacisku hamulcowego wlałem Motul RBF 600 i jest ok, nie mogę narzekać, jak wlejesz ten ATE SL6 lyb ATE typ200 tak jak pisał skowron201, wystarczy spokojnie, Pozdrawiam Piotr
HAS - 2013-03-25, 22:54

Jeszcze jedna sprawa zapomniałem dodać iz nie mam zamiaru wymieniać płynu co rok a mam tendencje do gotowania płynu hamulcowego.
digitec1 - 2013-03-26, 00:07

HAS, jak ostro i gęsto hamujesz no to motul bym brał a tak poza tym to trw dot 4 kupuje ma temp. wrzenia jak ten ATE ok 270st, to jakaś nowa formuła od TRW i cena przystepna bo w sklepie stacjonarnym 1L 24zł
wer1207 - 2013-03-26, 02:02

mi też przyda się to info, jak się zrobi cieplej to wymieniam.
partykg - 2013-06-17, 00:16

Podczepię się trochę pod temat, czy w związku z tym że Vka ma ABS to czy przy wymianie płynu hamulcowego muszę się podłączać pod komputer? Bo majster mi tak kolejny dzisiaj powiedział co dla mnie to trochę z du** informacja no ale nie wiem?!
kolubryn - 2013-06-17, 00:19

Zmień koniecznie majstra.
gonzo - 2013-06-17, 00:25

partykg napisał/a:
Bo majster mi tak kolejny dzisiaj powiedział co dla mnie to trochę z du** informacja no ale nie wiem?!


tak jak radzi kolubryn,

kolubryn napisał/a:
Zmień koniecznie majstra.


Podłączenie pod kompa tylko opustoszy twój portfel i nic więcej...

celulit - 2013-08-06, 00:52

Co Wy na to ???
Znalazłem to na jakimś forum.
"Mój sposób na odpowietrzanie hamulców:

4 metry wężyka plastikowego / przezroczysty/ cienkościennego 6mm - jeden koniec zakładam na odpowietrznik - polużniam kluczem odpowietrznik na 1/4 obrotu . Drugi koniec wsadzam do zbiorniczka płynu na pompie hamulcowej.
Wężyk układam tak żeby leżał na szybie przedniej.
Przez kilka minut pompuję pedałem hamulca - świetnie w wężyku widać pęcherzyki powietrza i kolor płynu , czy nie jest brudny.Pompować tak długo aż znikną pęcherzyki!
Kolejno odpowietrzam wszystkie 4 koła.
I to bez niczyjej pomocy!
Ja w ten sposób robię już kupę lat i to w różnych wozach.
A na ten pomysł sam wpadłem z konieczności - bo nie miał mi kto "popompować" pedału. "

kania - 2013-08-06, 06:55

Pomysł całkiem niezły :-) Tylko nie każdy ma tak długi wężyk ;-)
w0jta5 - 2013-08-06, 08:02

Ja zawsze stosuję zakręcanie odpowietrznika przy odpuszczaniu pedału hamulca - bez drugiej osoby do pomocy jest to niemożliwe...
MiSiO - 2013-08-06, 19:34

Najprostszy sposob odpwietrzania hamulcow to wlasnie wezyk, butelka.

Wezyk musi byc w miare miekki i o srednicy mniejszej niz odpowietrznik.

W zakretce butelki wiercimy lub czym goracym robimy dziure o srednicy mniejsze niz wezyk. Zaraz obok niej robimy malutka dziurke np igla.

Wezyk wciskamy w korek, tak aby dotykal dna butelki.

Do butelki nalewamy troche plynu, aby wylot wezyka nie zasysyal powietrza przy puszczaniu pedalu hamulca.

Wezyk dobrze dobrany utrzyma butelke 1L na dpowietrzniku, ale na wszelki wypadek mozna podwiazac drutem.

Koszt narzedzi .... butelka wody + 30cm wezyka.

[ Dodano: 2013-08-06, 18:44 ]
Sposob drugi i trzeci.

Potrzebny jest maly reczny opryskiwacz, wentyl do felg i zapasowa nakretka na zbiorniczek plynu hamulcowego.

Oczywiscie wszytko musi byc czyste i cakowicie suche.

W nakretce wiercimy dziure aby wcisnac wentyl. do tego podlaczamy opryskiwacz z nalanym plynem hamulcowym, pompujemy cisnienie w opryskiwaczu i ciszymy sie z wylatujacego plynu z odpowietrznika.

Sposob 3.

Gruba butelka po gazowanym napoju, tak zeby wytrzymala 2bar cisnienia - spokojnie kazda wytrzyma.
Niestety potrzeba dosc wymyslna butelke, bo musi zmiescic w zakretce dwa wentyle.
Jeden sluzy do podlaczenia wezyka z zakretka zbiorniczka, drugi z zaworkiem do nabicia powietrza pompka.

Do tego jak wczesniej, zakretka na zbiorniczek plynu i tym razem dwa wentyle i wezyk.



Jak sie ma w/w rzedmioty pod reka, to koszt zerowy, niestety kupowac to juz sie nie za bardzo oplaci, lepiej dac komus do wymiany maszyna - ktora dziala na identycznej zasadzie jak w/w wynalazki.

[ Dodano: 2013-08-06, 18:51 ]
Sposob drugi i trzeci.

Potrzebny jest maly reczny opryskiwacz, wentyl do felg i zapasowa nakretka na zbiorniczek plynu hamulcowego.

Oczywiscie wszytko musi byc czyste i cakowicie suche.

W nakretce wiercimy dziure aby wcisnac wentyl. do tego podlaczamy opryskiwacz z nalanym plynem hamulcowym, pompujemy cisnienie w opryskiwaczu i ciszymy sie z wylatujacego plynu z odpowietrznika.

Sposob 3.

Gruba butelka po gazowanym napoju, tak zeby wytrzymala 2bar cisnienia - spokojnie kazda wytrzyma.
Niestety potrzeba dosc wymyslna butelke, bo musi zmiescic w zakretce dwa wentyle.
Jeden sluzy do podlaczenia wezyka z zakretka zbiorniczka, drugi z zaworkiem do nabicia powietrza pompka.

Do tego jak wczesniej, zakretka na zbiorniczek plynu i tym razem dwa wentyle i wezyk.



Jak sie ma w/w rzedmioty pod reka, to koszt zerowy, niestety kupowac to juz sie nie za bardzo oplaci, lepiej dac komus do wymiany maszyna - ktora dziala na identycznej zasadzie jak w/w wynalazki.

Nielot - 2013-10-04, 21:58

A czy wystarczy płyn Bosch ?

http://allegro.pl/plyn-ha...3559371679.html

Idzie zima a ja muszę dolać. Nie wiem jaki mam poza tym że musi to być DOT4.

gonzo - 2013-10-05, 09:16

Nielot, spokojnie wystarczy.
gerald - 2014-01-16, 00:37

Jako, że temat DOT-4+ został rozwiązany*, chciałbym zapytać, które z poniższych płynów moglibyście polecić (mile widziane wypowiedzi osób mających doświadczenia z poniższymi):

1. Elf Frelub 650 (temp. such. 280/temp. mokr. 178/lepkość 1100) - cena ok. 45zł/litr.
2. ATE SL6 (265/175/700) - cena ok. 38zł/litr.
3. ATE TYP 200 (280/200/1400) - cena ok. 41zł/litr.
4. Organika DOT-4 LV (260/170/700) - cena ok. 40zł/litr.

Powyższa lista to efekt przeglądania kilkunastu stron płynów hamulcowych na allegro.pl i porównywania ich właściwości w odniesieniu do granicznych wartości temperatur i wilgotności określonych dla norm SAE J1703 i ISO 4925.

________
* - jest to DOT4 o lepkości i temperaturach bliższych DOT5.1.
Mieszanie z DOT3, czy też DOT5.1 - jest raczej niewskazane (ze względu na docelowo inną bazę poszczególnych typów płynów), lecz dopuszczalne jeśli zajdzie taka konieczność.

Nair - 2014-01-16, 11:13

gerald, A może oryginalny Volvo DOT 4+? Co prawda dopiero zamówiłem na allegro ale skoro jest to oryginał to chyba powinien być najlepszy do tej marki :P
gerald - 2014-01-16, 11:29

Myślę, że różnica w cenie (Volvo ok. 90zł/litr) ma się niespecjalnie do "jakości" tego płynu (te, co wypisałem, kosztują po ok. 40zł/litr).
Do 15-letniego auta, które dynamiczną jazdę odbywa sporadycznie, myślę, że nie ma sensu inwestować w płyny typu wspomnianego oryginału Volvo (z temp. "mokrego" wrzenia ok. 195 stopni), czy też płynów do jazdy sportowo-wyczynowej pokroju Motula RBF 600 (cena, to ok. 100zł/litr za temp. "mokrego" wrzenia ok. 205 stopni). Tym bardziej, że wypisany w moim poprzednim poście ATE TYP 200 ma tę temperaturę określoną na ok. 200 stopni.
Oczywiście, jeśli dla Ciebie te kwoty nie są problemem, to czemu nie - sam bym też zakupił ten "volvoski" płyn.

Póki co jednak chciałbym nabyć jakiejś wiedzy praktycznej dot. tych typów, które wypisałem w poprzedniej mojej wiadomości. :)

styx - 2014-01-16, 14:54

gerald, kiedyś znalazłem test kilku płynów DOT4 i Organika wypadła bardzo przyzwoicie.
gerald napisał/a:
4. Organika DOT-4 LV (260/170/700) - cena ok. 40zł/litr.
Skąd ta cena? Za litr DOT4 Boscha płaciłem chyba 30 zł :hmm:

Takie coś znalazłem (wiem, AŚ...):



gerald - 2014-01-16, 16:48

Fajna sprawa ten test AŚ. :mrgreen:

styx napisał/a:
gerald napisał/a:
4. Organika DOT-4 LV (260/170/700) - cena ok. 40zł/litr.
Skąd ta cena? Za litr DOT4 Boscha płaciłem chyba 30 zł :hmm:


Ceny brałem, albo analizując najlepsze oferty z allegro.pl, albo też ze stron firm oferujących tego typu produkty (+ cena wysyłki). Myślę, że wybierając się już w celu zakupu, gdzieś do marketu, czy lokalnych sklepów ceny te okażą się dużo niższe, bo odejdzie kwestia wysyłki.
Organika jest sprzedawana w pojemnikach 0,5L po 11zł (oilmarket.pl).

Nair - 2014-01-17, 15:38

gerald, Mi akurat udało się znaleźć oryginalny płyn za 50zł :P jak dojdzie to będę się cieszył :)
Darek_zg - 2014-01-26, 19:47

Nair napisał/a:
Mi akurat udało się znaleźć oryginalny płyn za 50zł :P jak dojdzie to będę się cieszył :)


Większa ambrozja dla twojego serca niż dla samego samochodu :mrgreen:

Zapewne mówisz o metalowej banieczce opatrzonej logo volvo... Również chciałem ją zakupić, jednak nikt nie był w stanie udzielić mi informacji na temat daty produkcji tego płynu, więc żeby nie kupić 10-letniego leżaka magazynowego, zakupiłem TRW - podobnie jak wszystko inne do układu hamulcowego.

syfon23 - 2014-03-04, 14:01

Pilna sprawa. Jak Wy wymieniacie płyn hamulcowy w swoich furach?
Mam go spuścić cały? Jak? A jak się zapowietrzy abs i pompa hamulcowa? Wymieniałem wg starej zasady.
Tz przepuściłem z każdego koła trochę i dolewałem świeży.
No i po wymianie jaki był czarny to taki jest, stary się wymieszał z nowym.
Odpowietrzanie na wyłączonym silniku i zapłonie, ma działać silnik i serwo czy nie?
Koło nr 1 tył prawy, lewy przód prawy i lewy.

w0jta5 - 2014-03-05, 22:11

Nie spuszczać cały, tylko ubrać ze zbiorniczka stary płyn, uzupełnić nowym i pompować aż nowy płyn poleci z tylnego prawego zacisku, i tak samo kolejne koło. Oczywiście stale uzupełniając płyn w zbiorniczku.
cynek777 - 2014-03-06, 11:26

Ja mimo, że wymieniałem w warsztacie to sobie poczytałem wcześniej co i jak. Jednak mimo, że wymieniali mi we dwóch to i tak prawie mi zapowietrzyli, więc sam dolałem płynu bo w zbiorniczku było prawie pusto. Później cwaniaki chcieli mi policzyć za usługę wg cennika, który wisi dumnie u nich na ścianie. Myśleli, że nie wiem o czym rozmaiwają :lool:
Cytat:
1. Usługa normalna Cena 100%
2. Usługa gdy klient patrzy na pracę mechanika. Dopłata +50%
3. Usługa gdy klient patrzy na pracę mechanika i komentuje. Dopłata +100%
4. Usługa gdy klient patrzy na pracę mechanika i w dodatku wie lepiej. Dopłata +200%
5. Usługa gdy klient patrzy na pracę mechanika i próbuje mu pomagać Dopłata +300%

syfon23 - 2014-03-06, 12:24

w0jta5 napisał/a:
Nie spuszczać cały, tylko ubrać ze zbiorniczka stary płyn, uzupełnić nowym i pompować aż nowy płyn poleci z tylnego prawego zacisku, i tak samo kolejne koło. Oczywiście stale uzupełniając płyn w zbiorniczku.
Tak robiłem i nadal jest czarny ten płyn jak smoła.
A po odpowietrzaniu gdzie powinien był twardy pedał hamulca?

gerald - 2014-03-21, 01:53

Co do samej wymiany - tak jak napisali koledzy wyżej, czyli:

- tłoczymy pedałem płyn po kolei z każdego odpowietrznika (są za kołami, czyli tylne koła trzeba całe zdjąć, by się tam dostać),
- silnik oczywiście odpalony, by działała pompa i całe ustrojstwo (bo mamy ABS przecież),
- najlepiej, najszybciej, najwygodniej i najpewniej całą operację wykonywać we dwie osoby (jeden pompuje, a drugi kontroluje poziom płynu w zbiorniczku, dolewa gdy jest taka potrzeba oraz zakręca/odkręca kolejne odpowietrzniki).

W taki sposób (zakładając, że w cały "pusty" układ wg. instrukcji wejść powinno ok. 0,45 litra płynu) przy wymianie zużyłem jakieś 0,75 litra (przewody przepłukane na 100%, szansa zapowietrzenia 0%, pedał chodzi doskonale, ABS również "łapie" jak powinien).
Płynu zostało jeszcze pół buteleczki, czyli 0,25 litra na ew. dolewkę (choć i tak układ mam szczelny, więc odpukać, oby nie była potrzebna).


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group