www.V40.pl
Forum miłośników Volvo V40, S40, V50, C30

Benzynowe - DSA kontrola trakcji czy system przeciz buksowaniu kół

koles2020 - 2007-12-02, 11:38
Temat postu: DSA kontrola trakcji czy system przeciz buksowaniu kół
1. DSA to kontrola trakcji ESP czy system przeciw buksowaniu kół podczas ruszania ASR?
kontrola trakcji przyhamowuje poszczególne kola hamulcem aby wyjść z poślizgu np w zakręcie a ASR tylko zmniejsza moc silnika aby nie buksowac kolami podczas startów
w volvo DSA co oznacza?

2. dlaczego DSA nie montowali w dieslach?

pozdrawiam

Emil - 2007-12-02, 14:28

koles2020 napisał/a:
DSA co oznacza?

To system przeciw buksowaniu kół. Tylko i wyłącznie działa na wtryski odcinając poszczególne jego cykle.

koles2020 napisał/a:
2. dlaczego DSA nie montowali w dieslach?

Bo są za słabe.
O ilę się nie mylę tylko T4 i niektóre 2,0T miały DSA.

Nick Noname - 2007-12-02, 15:01

2.0 też
koles2020 - 2007-12-02, 16:48

aha wiec niema co liczyc na pomoc w zakręcie i to nie kontrola trakcji?
scoo - 2007-12-02, 16:57

w zakrecie :) a w zakrecie nie kreca sie koła z rozna predkościa? nie jest w zakręcie łatwiej zerwać kontakt? z nawierzchnia przez jedno z kół :) jak działa mechanizm róznicowy?

[ Dodano: 2007-12-02, 17:00 ]
ale zawsze to coś :)

koles2020 - 2007-12-02, 17:57

ale w zakręcie nie wciskamy gazu tylko hamujemy silnikiem wiec niema co spowalniać to DSA
a prawdziwa kontrola trakcji wtedy przyhamowuje kola hamulcem

scoo - 2007-12-02, 18:02

a jak ruszasz na skrzyżowaniu??? masz np lewoskręt? :)

[ Dodano: 2007-12-02, 18:03 ]
tzn nie ruszasz tylko jedziesz np na drugim biegu :)

[ Dodano: 2007-12-02, 18:04 ]
bo to nie kontrola trakcji :) w tym pliku wyzej masz dokładnie opisane, pozdr

koles2020 - 2007-12-02, 18:04

1.
Cytat:
Bo są za słabe.

diesle za słabe z księżyca sie uwałes ;-) zawsze myslalem ze turbodiesle mają super osiągi a przy tym mało palą a moment mają duzo większy niz benzyna

1,8 116KM 11,5s 190km/h
2,0 140KM 10,5s 205km/h
1,9 TD ??s ???km/h ma ktos dane?

juz jestem na 99% pewny ze chce 1,8 ale czy turbo diesel będzie od niego szypszy w sprincie do setki? bo moment ma sporo większy :-)

2. scoo czytałem i jestem pewny ze DSA w volvo to nie to samo co ESP który omawiany jest w programach motoryzacyjnych "ESP on pomaga wyprowadzic auto z poślizgu w zakręcie przyhamowując poszczególne koła a ASR inaczej DSA tylko zmniejsza moc silnika aby nie buksowac kołami ale nie wyprowadza auta z poślizgu np na zakręcie itp"
i to jest mylone z kontrolą trakcji? zresztą czy występuje w v40 prawdziwa kontrola trakcji i jak ona jest oznaczana przez markę volvo ESP? TC?

delsolek - 2007-12-02, 20:52

stc/dstc?
pablock - 2007-12-02, 21:42

a wydawalo mi sie ze kontrola trakcji to jest aktualne spalanie, srdnia predkosc etc...
scoo - 2007-12-05, 21:45

pablock napisał/a:
a wydawalo mi sie ze kontrola trakcji to jest aktualne spalanie, srdnia predkosc etc...

tez mi sie tak wydawało a teraz to ja juz nic nie wiem
poza tym
WAZNE
DSA nie jest fajne :) nie żałuj ze go nie masz :) bardzo niekulturalnie pracuje :) no ale to już taka jego zasada działania, wyłączać wtryski by sie dobrze nei bawić, na całe szczęście można wyłączyć kiedy sie chce, w zime to moze i pomocne, ale dałem sie namowic na opony 185 to słaba frajda na tych waskich oponach,ciagle mi mruga ta niedobra DSA

Blert - 2007-12-05, 22:56

DSA* (wyposażenie dodatkowe)
Samochód ten może byç wyposażony w układ
wspomagania stabilności dynamicznej (DSA).
Jest to system zapobiegający poślizgowi kół przy
przyspieszaniu. Układ DSA zostaje włączony automatycznie
przy ruszaniu samochodu i zaczyna
pracować, gdy tylko przy przyspieszaniu jedno
lub obydwa koła napędowe zaczynają się ślizgać.
Czujniki ABS, umieszczone przy kołach, sygnalizują
układowi sterowania pracą silnika, że koła
obracają się z różnymi prędkościami.
Układ sterujący pracą silnika ogranicza wówczas
moc silnika poprzez oddziaływanie na wtryskiwacze
w 16 stopniach regulacji, aż do ustania poślizgu.
Wten sposób poprawia się stabilność przy ruszaniu,
na zakrętach oraz w czasie przyspieszania na
śliskiej nawierzchni i jazdy w terenie górzystym.
*Nie dotyczy silników D4192T3/T4 i B4184SM/SJ.

wyrwane z instrukcji obsługi :-)

Właściwie żadko wyłączam to to , chya że celowo jak chcę poszaleć, pomaga w okresie takim jak teraz gdy nagle miejscami robi się ślisko , kontrolka DSA błyskami ostrzega że trzeba ganiać ostrożniej, pomaga wyjechać z garażu bo mam dość stromo , nie jest tak do końca "be" jak pisze mój ulubieniec scoo.
Główna zaleta - ma to klawisz i można unieszkodliwić wyłączając

tomek.m - 2007-12-05, 23:06

A ja chciałem jak najmocniej wyprostować informacje o pojęciach:

Trakcja jest słowem zarezerwowanym raczej dla przyczepności przy ruszaniu, przyspieszaniu (TCS ewentualnie ASR - grupa Volkswagen Audi). DSA jest też takim systemem ale w Volvo ma inną zasadę działania. Np. ASR działa na zasadzie dohamowania poprzez układ hamulcowy danego koła, które traci przyczepność natomiast DSA działa na zasadzie ograniczenia ilości paliwa a tym samym oddziaływuje bezpośrednio na silnik. Volvowska metoda jest znacznie przyjaźniejsza a tym samym działa bardzo płynnie. Oczywiście obecny postęp wyrównuje zmniejsza przepaść wdziałaniu w/w systemów.

Natomiast jeżeli chodzi o ESP (Electronic Stability Program) - odpowiednikiem w Volvo jest DSTC (Dynamic Stability & Traction Control) to kontroluje on pod lub nadsterowność auta też poprzez czujniki ABS w kołach (prędkość obrotowa) i dohamowuje odpowiednie koło tak aby wyprowadzić auto z poślizgu.

Jeżeli mamy już na pokładzie taki system to również bankowo mamy ten pierwszy (ASR, TCS, DSA)

To by było na tyle ;)
Mam nadzieję, że rzuciłem jeszcze więcej światła na te pokręcone pojęcia.
Pozdro to all :-P

Aaaa no i Blert ma tutaj zdecydowaną rację. Nie jest on wcale taki be. Jakby co to jest guzik ;)

koles2020 - 2007-12-06, 10:36

tomek.m napisał/a:

Natomiast jeżeli chodzi o ESP (Electronic Stability Program) - odpowiednikiem w Volvo jest DSTC (Dynamic Stability & Traction Control) to kontroluje on pod lub nadsterowność auta też poprzez czujniki ABS w kołach (prędkość obrotowa) i dohamowuje odpowiednie koło tak aby wyprowadzić auto z poślizgu.

włąśnie i o to mi chodziło to sie nazywa ESP KONTROLA TRAKCJI
:!: :!: :!:
ten system niedopuszcza do poślizgu gdy gwałtownie zmieniamy pas i ratuje nam życie (źródło discovery)
on tez ma czujniki położenia przepustnicy gazu oraz skrętu kierownicy
a wiele sprzedawców na allegro zaznacza "kontrola trakcji" a volvo ma tylko DSA wiec wprowadzają w błąd
Cytat:
na zakrętach oraz w czasie przyspieszania na
śliskiej nawierzchni i jazdy w terenie górzystym.

DSA pomaga przy ruszaniu to sie zgodze ale w zakrętach?
przeciez w zakrętach nie wciskamy gazu
w zakrętach to pomaga ESP
jak to dsa tak odcina paliwo ze nawet jeslibyśmy chcieli ruszyc z piskiem opon to ruszymy łagodnie?

scoo - 2007-12-06, 11:05

koles2020,
Cytat:
przeciez w zakrętach nie wciskamy gazu

przecież masz napisane w opisie ze z warszawy jesteś?
na pewno nie dodajesz gazu jak skrecasz na skrzyżowaniach? :) niekoniecznie na pierwszym biegu?

Jardo - 2007-12-06, 16:16

koles2020 napisał/a:
jak to dsa tak odcina paliwo ze nawet jeslibyśmy chcieli ruszyc z piskiem opon to ruszymy łagodnie?


Tak - blert już to wyjaśniał wcześniej, ale zawsze możesz sobie pstryczkiem DSA wyłączyć i palić gumy ile zobie tylko chcesz.

Navigare - 2007-12-06, 19:42

Bardzo ciekawy wątek, dowiedziałem sięz niego, że nie mam kontroli trakcji hehe.

Jak to jest naprawde z tą kontrolą trakcji, to naprawdę jest tak bardzo przydatne i naprawde w 80% potrafi uratować skórę? gdzieś wyczytałem, że zwiększa ona bezpieczeństwo bardziej niż poduszka. jest w tym cośprawdy, czy tylko marketingowy bełkot. z tego co czytałem w starszych S60, V70, s80 stc działa zupelnie bezsensu.

koles2020 - 2007-12-07, 08:33

tak bo zawsze wyprowadzi Cie z poślizgu przyhamowując automatycznie poszczególne kola to sie nazwywa ESP (KONTROLA TRAKCJI)
szkoda ze volvo niema esp a esp mozna juz spotkac w fordzie mondeo 2 z najmocniejszym silnikiem, golfie IV itd ale nie w volvo v40 o innych modelach niemam pojęcia

Grisza - 2007-12-08, 15:15

koles2020 napisał/a:
ESP (KONTROLA TRAKCJI)

Electronic Stability Program(ESP)-czyli elektroniczny program stabilizacji toru jazdy :evil:
:evil:
acceleration slip reulation(ASR)nazywnicto używane przez np.Merca,vw.
traction control system(TCS)np.Saab,fiat,ford
automatic stability control(ASC)-bmw
Dinamic Stability Assistance(DSA)-VOLVO
Są to różne nazywnictwa KONTROLI TRAKCJI.
Więc przestań siać ferment...

Emil - 2007-12-09, 02:13

Admin!!! zamknij temat bo się chłopy pozabijają!!!

A teraz WAM wszystkim wbije klina.
Trakcja to przyczepność kół do nawierzchni, więc jeśli nie ma przyczepności to i trakcji.
System który przeciwdziała poślizgowi kół to kontrola trakcji czy tak? Z tego co piszecie to tak.
I teraz KLIN.
ABS działa przeciw poślizgowi kół więc też jest systemem kontrolującym przyczepność!!!!!
Czy ktoś go nazwie kontrolą trakcji??? NIE bo tak się nie przyjęło.

Kontrola Trakcji to nazewnictwo tylko i wyłącznie w handlu i pomiędzy użytkownikami.
Ktoś nazwie ABS kontrolą trakcji i będzie to dobrze(W teorii)

Nazewnictwo poszczególnych systemów jest skrutowe
Grisza napisał/a:
Electronic Stability Program(ESP)-czyli elektroniczny program stabilizacji toru jazdy :evil:
:evil:
acceleration slip reulation(ASR)nazywnicto używane przez np.Merca,vw.
traction control system(TCS)np.Saab,fiat,ford
automatic stability control(ASC)-bmw
Dinamic Stability Assistance(DSA)-VOLVO
Są to różne nazywnictwa KONTROLI TRAKCJI.
Więc przestań siać ferment...

I tak powinno być!!! A że ktoś powie sobie że DSA czy ASR lub ESP to kontrola trakcji to niech mu będzie. Każdy system kontrolujący przyczepność opon do podłoża wedle rozumienia teorii może zostać nazwany KONTROLĄ TRAKCJI.

Więc dajcie już spokój bo dalsza ta kłótnia nie ma sensu. Każdy może nazywać jak chce byle by wiedział na czym rzecz polega.

Headpoint - 2007-12-09, 03:13

tak naprawde to jedyną kontrola trakcji w V40 jest kierownica...
koles2020 - 2007-12-09, 11:52

Cytat:
I tak powinno być!!! A że ktoś powie sobie że DSA czy ASR lub ESP to kontrola trakcji to niech mu będzie. Każdy system kontrolujący przyczepność opon do podłoża wedle rozumienia teorii może zostać nazwany KONTROLĄ TRAKCJI.

chodzi mi o uklad który pozwala na wejście w zakręt z większą prędkością i nie wpadniecie w poślizg bo komputer ma czujnik położenia, czujnik skrętu kierownicy oraz czujniki prędkości kół oraz główny komputer i gdy będzie pod/nadsterowność to komputer automatycznie przyhamowuje poszczególne kola aby wyjść z poślizgu a nie tańszyc po ulicy (disovery/tvn turbo)
to jak sie nazywa ten system bo chyba mi nie powiecie ze to jest DSA bo dsa napewno nie wyprowadzi auta z poślizgu
w tvn turbo oraz w discovery nazywali to kontrolą trakcji, albo ESP
a w volvo v40 ten system nie występuje no i szkoda bo moze uratowac życie
Cytat:
W samochodzie wyposażonym w system kontroli trakcji, system wykrywa taki stan - gdy na śliskiej powierzchni kręci się tylko jedno z kół napędowych - system kontroli trakcji ogranicza moc silnika, a następnie włącza częściowo hamulec ślizgającego się koła, tak aby układ różnicowy mimo wszystko przeniósł moment napędowy również na drugie koło. W ten sposób, dzięki systemowi kontroli trakcji, na śliskiej powierzchni optymalnie napędzane są wszystkie koła napędowe.

Headpoint - 2007-12-09, 13:05

koles2020, ale ty pierdoły piszesz... ESP to to samo co DSA i tyle!

różnica jedynie w nazewnictwie i technologii ale efekt ten sam. Różnica taka jak w nazywaniu HDI, CDRi, TDi i Di...

koles2020 napisał/a:
to jak sie nazywa ten system bo chyba mi nie powiecie ze to jest DSA bo dsa napewno nie wyprowadzi auta z poślizgu

a co niby robi?

to co opisałeś to aktywny dyferencjał układu różnicowego z tym, że jeszcze steruje mocą na każde koło...

koles2020 - 2007-12-09, 20:21

dsa nei wyprowadzi w życiu auta z poślizu poniewaz nie posiada komputera który sam steruje i jesli wyklryje pod/nad sterowność to sam przyhamowuje poszczególne kola i wyprowadza auto z poślizgu
:-) :-) :-)
DSA t oodpowiednik ASR ale to nie ESP
poniewaz esp zawiera czujnik skręcenia kierownicy oraz czujnik kierunku samochodu
ESP pozwala nam wejśćszybciej w zakręt i nie wpaść w poślizg a DSA nam nie pomoże bo nie jest taki inteligentny
w volvo ESP = DSTC a nie DSA

Headpoint - 2007-12-09, 21:14

koles2020 napisał/a:
ESP pozwala nam wejśćszybciej w zakręt i nie wpaść w poślizg

Ty chyba teraz kpisz? prawda? zwłaszcza w napedzie na jedną oś...
NIE MA NA SWIECIE TAKIEGO SYSTEMU!
Jedyny układ na tyle stabilizujący to połączenie właściwości AWC+LSD+ACD+AYC
Namiastką są systemy na sprzegle wiskotycznym jak w quattro Audi, Syncro VW, X z BMW czy R z Volvo.

Amerykanie by Ci powiedzieli "Bull-Shit" - mam samochód z ESP i na zakrętach nie sprawdza się WOGÓLE. Działa tak samo jak DSA. Poprostu brak napedu na 4 koła. I kropka peel

koles2020 napisał/a:
dsa nei wyprowadzi w życiu auta z poślizu poniewaz nie posiada komputera który sam steruje

To Sherloku niby jest to układ mechaniczny? Jaja se robisz?

koles2020 napisał/a:
oraz czujnik kierunku samochodu

a na jakiej zasadzie to cudo działa? sprawdza czy jedziemy do przodu czy do tyłu?

Navigare - 2007-12-09, 21:16

Panowie, ja to rozumiem tak:

1 stopień ABS

2 stopień DSA/STC/TRACKS (czyli system kontroli trakcji, przyczepności) - zapobiega poprostu poślizgowi kół i realizuje to na różne sposoby (DSA - jedynie poprzez silnik, STC - poprzez silnik, ale też może przyhamować poszczególne koło).

3 stopień ESP/DSTC itd (czyli sytem STABILIZACJI toru jazdy) - połączenie ABS z DSA, STC, ASR - w taki sposób, że są czujniki żyroskopowe i czujniki wychylenia kierownicy, którę wykrywają czy auto jest pod/nad sterowne porównują to z wychyleniem kierownicy i na tej podstawie blokują któreś z kół.

Straciłem cały piątek na szukaniu info o systemie STABILIZACJI toru jazdy. Polecam youtube i hasło Bosch ESP - jest ładnie wyjaśnione i pokazane. Dla pocieszenia: wyczytałem, że tylko 1proc. kierowców wie czym się różni sytem kontroli trakcji od systemu stabilizacji toru jazdy. Jeszcze ciekawiej wyglądają statystyki - w Niemczech tylko 20proc. samochodów ma system stabilizacji toru. I na koniec w Volvo ten sytem to DSTC i wogóle nie występował w starszych S40 i V40 - tylko w nowszych S40 i V50.

Ciekawi mnie tylko działanie DSA - czytałem sporo na zagranicznych forach o tym systemie - i podobno potrafi on nieco pomóc, nie tylko przy ruszaniu - także podobno pomaga przy zakrętach, lodzie, kałużach - nie chciałbym użyć słowa, że stabilizuje auto - bo nie wiem na ile odzyskanie przyczepności jednego z kół osi napędowej, poprzez silnik może pomóc - ale ktoś pisał, że też uratowało to mu tyłek.

Headpoint - 2007-12-09, 21:22

Navigare napisał/a:
Ciekawi mnie tylko działanie DSA - czytałem sporo na zagranicznych forach o tym systemie - i podobno potrafi on nieco pomóc, nie tylko przy ruszaniu


U mnie pomaga tez w zakrętach np jak jedno koło wpada w kałużę... i pomaga - tak samo jak ESP. Mam w KIA Ceed ESP i na zakrętach wogóle nie pomaga - w odróżnieniu od DSA. I sam ESP chyba tez zależy od samochodu - w niektórych jest to zaawansowany zespół systemów - w innych poprostu jednostka sterujaca innymi procesami.

koles2020 - 2007-12-09, 22:00

Navigare masz 100% racji :-) :-) :-)
Headpoint - 2007-12-09, 23:37

scoo napisał/a:
tak mi wygladasz :) )))
pozdr.


co chcesz - piekne auto firmowe - na benzynie i bez gazu - chodź na firmowe moge miec nawet Tico byle bez gazu :-P
pozdr.

Wito - 2007-12-10, 00:12

Panie Headpoint w tym temacie czyli DSA temat gazu chyba nie jest na miejscu
chyba ze posiada Pan jakies informacje na temat jaki zwiazek ma DSA i Gaz w volvo

Navigare - 2007-12-10, 00:25

Headpoint napisał/a:


Mam w KIA Ceed ESP i na zakrętach wogóle nie pomaga - w odróżnieniu od DSA. I sam ESP chyba tez zależy od samochodu - w niektórych jest to zaawansowany zespół systemów - w innych poprostu jednostka sterujaca innymi procesami.


No wlasnie, ciekawe jak to jest? Wydaje mi sie, ze ESP to nazwa zastrzezona przez Boscha (wynalazce tego systemu). Wiec jesli jakis producent uzywa tej nazwy to powinno byc to samo. Choc z drugiej strony sam system niewiele zdziala, jesli auto konstrukcyjnie jest przecietnie.

Po spedzeniu wielu godz. w necie, nieco wyluzowalem. Bo juz mialem czarne mysli aby zostawic moje V40 w rozliczeniu za nowego fiata 500, )ub wlasnie ceeda, byle z esp byl hhehe

gdzies tez wyczytalem, ze duzo zalezy od auta, niektore poprostu bardziej potrzebuja tego systemu, a inne mniej. mam nadzieje, ze volvo wlasnie nalezy do tej drugiej kategorii.

Headpoint - 2007-12-10, 00:28

Navigare napisał/a:
Bo juz mialem czarne mysli aby zostawic moje V40 w rozliczeniu za nowego fiata 500, )ub wlasnie ceeda, byle z esp byl hhehe

Ceed nie ma w serii ESP.

Moim zdaniem nie każdy potrzebuje - DSA sie świetnie sprawdza ale w mocnych wersjach trakcji i tak nie kontroluje za bardzo. Miłe jest to, że nie jest tak inwazyjny jak ESP

scoo - 2007-12-10, 00:29

a ja uważam ze juz czas zakończyć ten wątek, no chyba ze zaraz mnie ktoś przekona jakimś kolejnym bezsensownym ostrzeżeniem
lukasz - 2007-12-10, 10:24

Dinamic stability assistance to poprostu redukcja mocy podczas poślizgu działająca tylko i wyłącznie na koła napędzające. esp działa na obie osie i to jest podstawowa róznica. DSA jest tym samym co ASR w volkswagenie czy gdzieś, ale nie nie jest to esp.
koles2020 - 2007-12-10, 14:18

lukasz napisał/a:
Dinamic stability assistance to poprostu redukcja mocy podczas poślizgu działająca tylko i wyłącznie na koła napędzające. esp działa na obie osie i to jest podstawowa róznica. DSA jest tym samym co ASR w volkswagenie czy gdzieś, ale nie nie jest to esp.

masz całkowita racje i o to mi chodzilo jak w szkole auto w tvn turbo mówili o esp to mówili ze ten system wyprowadza auto z kazdego poślizgu przez automatyczne przyhamowywanie kół a jesli mamy DSA i wpadniemy w poślizg to nic nam ten system nie pomoze
DSA to tylko pomaga podczas ruszania np zimą na śniegu

Headpoint - 2007-12-10, 14:32

koles2020 napisał/a:
ten system wyprowadza auto z kazdego poślizgu przez automatyczne przyhamowywanie kół

Proszę Cię nie pisz takich bzdur.... Bardzo proszę - a jak bedziesz pisał to Cię wsadzę w samochód z ESP, rozpedzę do 140 km/h po sniegu i poproszę abys skręcił przed przepaścią z wiarą w to, że ten ESP Cię wyprowadzi z KAŻDEGO poslizgu...

[ Dodano: 2007-12-10, 14:34 ]
koles2020 napisał/a:
DSA to tylko pomaga podczas ruszania np zimą na śniegu

Podoba mi sie to, że nawet nie masz V40 a juz wiesz jak co działa i co w czym pomaga.
Niestety praktyka weryfikuje teorię... i DSA pomaga w zakrętach i to nawet ostrych i to nawet przy 200 km/h...

scoo - 2007-12-10, 15:13

Cytat:
Niestety praktyka weryfikuje teorię... i DSA pomaga w zakrętach i to nawet ostrych i to nawet przy 200 km/h...


ciezko jest wytłumaczyć ze koła w pewnych momentach jak np. zakręt- kręcą sie z różna prędkością, ciężko jest tez wytłumaczyć co niektórym ze nie raz wjadą kołem z prawej częściej strony w kałuże, ze będą skręcać na skrzyżowaniu i dodawać gazu, może nawet sie nie da, może CI ludzie nie jeżdżą samochodem?

co do tych 200km/h to ja wole nie sprawdzać powyżej tej prędkości raczej jestem juz skupiony heeh i nawet mam dwie ręce na kierownicy, no chyba ze na A2, no to jeszcze na leżaka

koles2020 - 2007-12-10, 20:02

Cytat:
Proszę Cię nie pisz takich bzdur.... Bardzo proszę - a jak bedziesz pisał to Cię wsadzę w samochód z ESP, rozpedzę do 140 km/h po sniegu i poproszę abys skręcił przed przepaścią z wiarą w to, że ten ESP Cię wyprowadzi z KAŻDEGO poslizgu...

mówili tak w tvn turbo
Cytat:
Podoba mi sie to, że nawet nie masz V40 a juz wiesz jak co działa i co w czym pomaga.
Niestety praktyka weryfikuje teorię... i DSA pomaga w zakrętach i to nawet ostrych i to nawet przy 200 km/h...

ciekawe? przeciez nie przyhamowuje sam kół

Headpoint - 2007-12-10, 20:47

Cytat:
mówili tak w tvn turbo

na 100% nie mówili, że z kazdego poslizgu.

Cytat:
ciekawe? przeciez nie przyhamowuje sam kół

widzisz, koles2020, przyhamowuje ale silnikiem a każdy wie, że w przypadku sliskich nawierzchni nie hamuje sie hamulcem w zakrętach tylko silnikiem. ESP tak samo jak DSA przeciwdziała buksowaniu kół a w zakrętach czasami bardziej przeszkadza niz pomaga.
Gdyby regulował moc i moment na każdym kole osobno - to był by naprawdę skuteczny tak jak to robi AWC.

piotr_5 - 2008-03-24, 20:52

witam tak sobie czytam ten post:)
i widze ze niektorzy nie rozrozniaja co to jest kontrola trakcji a co to jest system stabilizacji toru jazdy:)
Otoz kontrola trakcji to jest wlasnie DSA!!!! http://pl.wikipedia.org/w...ontroli_trakcji

przeczytajcie uwaznie i wlasnie kontrola trakcji to system sluzacy do nie boksowania kol !! i volvo go ma!!:)

a ten system ktory przyhamowuje na zakretach to jest system stabilizacji toru jazdy!! i volvo tez jest dostepny ale nie w v40...
http://pl.wikipedia.org/wiki/ESP_(motoryzacja)

Napisalem ten post bo slyszalem od znajomego ktory chce kupic V40 o tym poscie i twierdzi ze kontrola trakcji to jest system ktory pomaga na zakretach przez dohamowywanie kola albo przekazywanie dodatkowego momentu!

Mam nadzieje ze jakos pomoglem! ja upieram sie ze VOLVO V40 (no niektore modele)ma kontrole trakcji (DSA-ktora pelni role kontroli trakcji wlasnie) przeczytajcie definicje wikipedii:) pozdrawiam
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

scoo - 2008-03-24, 20:53

aleś kotleta odgrzał.

[ Dodano: 2008-03-24, 20:55 ]
piotr_5 napisał/a:
przeczytajcie uwaznie i wlasnie kontrola trakcji to system sluzacy do nie boksowania kol !! i volvo go ma!!:)

sam chyba boksujesz :) bo chyba o buksowanie CI chodziło a o DSA chyba musisz poczytać jednak więcej a najlepiej jak pojeździsz z tym systemem to lepiej pozwoli Ci to zrozumieć zasadę jego działania, pozdr.

piotr_5 - 2008-03-24, 20:57

wiem:p ale spieram sie ze znajomym i tu widze tez pisze tak jak on twierdzi a z tego co wiem jest inaczej...a Ty jak myslisz??ob zgodnie z definicja tych systemow V40 ma kontrole tz DSA to taka kontrola volvowska:)
scoo - 2008-03-24, 21:05

DSA jest systemem, który zapobiega buksowaniu kół, czy to przy ruszaniu czy to w zakręcie. czy jest to juz kontrola trakcji czy nie? wydaje mi sie ze nie,
piotr_5 - 2008-03-24, 21:09

ale zgodnie z definicja kontroli trakcji to taki system ktory zapobiega buksowaniu czyli to kontrola trakcji nawet wiecej bo DSA reaguje przy wyzszych predkosciach(czyli bardziej rozbudowana ta kontrola trakcji jest):) czy nie??:)
scoo - 2008-03-24, 21:13

nie przyhamowuje odpowiednich kół hamulcem w czsie poslizgu, nie wprowadza w ruch kół żeby wyciągnąć auto z poslizgu, raczej takie rzeczy wydaja sie być prawdziwą kontrola trakcji, jednak nie znam dokładnej definicji kontroli trakcji wiec nie mogę sie w tej kwestii spierać, mogę tylko polecić google:) z własnego doświadczenia mogę powiedzieć ze jest bardzo przydatne w czasie wchodzenia z gazem w zakręt oraz kiedy koło wpada w wodę, z samym ruszaniem to juz niestety wedle uznania każdy pędzluje swój samochód :)
Driver - 2008-03-24, 21:23

Film pokazuje jak działa system ASR.

http://www.wszim-sochacze...oniczne/ASR.avi


Źródło: TVP1 program "Motoexpress" (rozmiar 5,40 MB)
Inne nazwy tego systemu to:
- ASC+T (BMW, Mini)
- TCS (Alfa Romeo, Ford, Hyundai, Kia, Mazda, Saab, Seat)
- MATC (Mitsubushi)
- TC (Opel)
- TRC (Toyota, Lexus)
- DSA (Volvo)
- STC (Volvo)
- ETC (Land Rover)
- lub po prostu "kontrola trakcji".
Uwaga! "Kontrola trakcji" często jest mylona z "kontrolą stabilności" (z układem ESP), a jest tylko jej częścią !


Za:
http://www.wszim-sochacze...elektronika.asp

piotr_5 - 2008-03-24, 21:26

:) no jasne, wlasnie czytalem:) i jednak w jakis sposob chodzi o trakcje i kontrolowanie jej no i przy ruszaniu i przy wchodzeniu w zakret przynajmnije z definicji systemu wg Volvo (w praktyce bywa roznie jak sam piszesz)
http://www.wszim-sochacze...elektronika.asp

[ Dodano: 2008-03-24, 21:31 ]
VolvoDriver, i wg Ciebie DSA nie jest przypadkiem kontrola trakcji??:)zgodnie z ta strona jednoczesnie ja znalazlem z Toba:) wlasnie DSA spelnia role kontroli trakcji...

Driver - 2008-03-24, 21:33

Dokładnie tak - DSA to kontrola trakcji :)
piotr_5 - 2008-03-24, 21:36

noooo:D:D:D nareszcie ktos potwierdzil uff bo naprawde zamieszanie z tym jest straszne i ludzie myla:D
Super Car - 2008-03-24, 22:08

Ja nie wiem czy mam DSA;d
scoo - 2008-03-24, 22:08

Super Car napisał/a:
Ja nie wiem czy mam DSA;d

nie masz, w dieslu nie wkładali chyba

gray - 2008-03-24, 22:13

scoo napisał/a:
Super Car napisał/a:
Ja nie wiem czy mam DSA;d

nie masz, w dieslu nie wkładali chyba


Na 100% nie ma

Super Car - 2008-03-24, 22:27

A system stabilizacji jazdy jest? :)
scoo - 2008-03-24, 22:27

nie
bambus - 2008-08-23, 21:15

chlopaki a co to jest ja podczas hamowania ostrego za czelo troche mi znosic moja s 40 a tu nagle kierownica sama wykonala dwa ruchy i nakierowala moja s40 znowo na ten sam tor ,czy w tedy zadzialalo dsa
GuMisiek - 2008-08-23, 21:45

dla posiadaczy dsa mam mala opowiastke, jadac sobie po suchym asfalciku zagapilem sie i o malo nie przejechalem uliczki w ktora mialem skrecic, bez hamowania ani gazu, kierownica do oporu w prawo, samochodzik ladnie skrecil, trojkacik zaswiecil i bylo czuc trajkotanie absu w lewym przednim kole
MiSiO - 2008-08-23, 21:47

bambus napisał/a:
a tu nagle kierownica sama wykonala dwa ruchy i nakierowala moja s40 znowo na ten sam tor ,czy w tedy zadzialalo dsa

:lool: :lool: :lool:
:lool: :lool: :lool:
Nawet zadziałało ESP, ASR ABS, ABC, PCU i nawet dwa murzyny leżące w bagażniku kierownicą kręciły :mrgreen:

Chłopie przestań oglądać w kółko Matrixa :!: , zamiast tego wpisz w :google: DSA i zobaczysz jak działa. :kuku:

kitewinger - 2008-08-23, 22:48

dla rozwiania wątpliowśc i zakończenia tematu.
DSA - V VOLVO STC (STC tylko blokada buksowania przy ruszaniu- DTSC STC+kontrola poślizgu) montowane w V/S 40 z wyjątkiem diesli i słabszych benzyn, w pozostałych abs + ebd, tutaj macie link do szczegółowego opisu systemu hamulcowego modelu 2004, jeżeli nie macie przycisku STC/DTSC to nie macie żadnego typu trakcji i tyle , sprzedawcy zawsze wciskają kit że jest to w aucie
link
OPIS STC/DTSC

PawełS - 2008-08-23, 23:13

kitewinger napisał/a:
dla rozwiania wątpliowśc

no to Ci średnio wyszło. Schemat przedstawia rozwiązanie dla nowego modelu S40 i pewnie V50 . Czyli rok modelowy 2005 i w górę. Przycisk z kontrolą trakcji w naszych fałkach jeśli jest ma jedno oznaczenie: DSA, a nie STC czy DSTC

yoshi82 - 2009-05-10, 11:13

czy da się dołożyć DSA do auta bez niego :?:
Bystrowski - 2009-05-10, 23:11

yoshi82 napisał/a:
czy da się dołożyć DSA do auta bez niego :?:


pewnie można ale czy to się opłaca
ja mam w swoim 1,8 to całe DSA i czy ja wiem czy mi taki zamulacz silnika potrzebny, jak koła buksują to miga kontrolka i poddusza się silnik a jak się ją kompletnie wyłączy to wnerwia kontrolka na liczniku i silnik od razu się zbiera dlatego kiedy potrzebna mi 100% moc to wyłączam to cholerstwo

pablock - 2009-05-10, 23:29

Bystrowski napisał/a:

pewnie można ale czy to się opłaca
ja mam w swoim 1,8 to całe DSA i czy ja wiem czy mi taki zamulacz silnika potrzebny, jak koła buksują to miga kontrolka i poddusza się silnik a jak się ją kompletnie wyłączy to wnerwia kontrolka na liczniku i silnik od razu się zbiera dlatego kiedy potrzebna mi 100% moc to wyłączam to cholerstwo



wiesz, ale satysfakcja ze sie cos dołożyło-bezcenna.

ja mialem kiedys taki plan z DSA zeby domontowac, jednak musialbym miec dawce, a takiego nie moge spotkac na zadnym szrocie(chodzi o wiazki itp) bo kupowac na sztuki to nie wyrobie. mozliwe ze trzeba pompe abs wymieniac...

yoshi82 - 2009-05-11, 11:13

Cytat:
wiesz, ale satysfakcja ze sie cos dołożyło-bezcenna.


dokładnie :)

myślałem może, że to wystarczy dodać przełącznik i jakiś sterownik, a reszta działa w oparciu o ABS, ale jak nie to trudno :P

Bystrowski - 2009-05-11, 18:57

Albo sam przycisk niech będzie, pocieszy oko ;)
yoshi82 - 2009-05-11, 19:01

Bystrowski napisał/a:
Albo sam przycisk niech będzie, pocieszy oko ;)


hehe, tym oto sposobem można włożyć konsolę centralną z przyciskami od automatu ;) będzie W i S też fajne przyciski :P

kania - 2009-06-10, 14:42

takitam00, co się tak bulwersujesz, masz wszystko o DSA opisane w tym temacie łącznie z wyciągiem z instrukcji. Co tobie jeszcze potrzeba.
rafał 1 - 2009-10-05, 00:26

Ale żeście sobie chłopaki pojechali :-)
Mam pytanko piszecie cały czas o benzyzkach a jak ma się sprawa w dizlach takich jak ja mam z 2000r.Jest tak na prawdę jakiś system oprócz ABS.
kiedyś miałem starszy model V-ki i odniosłem wrażenie że jak wchodziłem szybciej w zakręty to koła od wewnętrznej mi delikatnie hamowały.
Pozdrawiam

xaafuun - 2009-10-05, 01:16

rafał 1, w 40 w klekocie, NIGDY PRZENIGDY, w żadnej w wersji z dodatkowym pakietem oświetleniowym i innymi bzdurami, nie było DSA czyli kontoli trakcji.

Pozd Rafał

dominique - 2009-10-05, 07:39

rafał 1 napisał/a:
Ale żeście sobie chłopaki pojechali :-)
Mam pytanko piszecie cały czas o benzyzkach a jak ma się sprawa w dizlach takich jak ja mam z 2000r.Jest tak na prawdę jakiś system oprócz ABS.
kiedyś miałem starszy model V-ki i odniosłem wrażenie że jak wchodziłem szybciej w zakręty to koła od wewnętrznej mi delikatnie hamowały.
Pozdrawiam



to było tylko wrażenie :mrgreen:
ESP montowane jest dopiero od generacji V50/S40

marcin1978 - 2009-10-05, 16:40

Cytat:
ja mam w swoim 1,8 to całe DSA i czy ja wiem czy mi taki zamulacz silnika potrzebny, jak koła buksują to miga kontrolka i poddusza się silnik a jak się ją kompletnie wyłączy to wnerwia kontrolka na liczniku i silnik od razu się zbiera dlatego kiedy potrzebna mi 100% moc to wyłączam to cholerstwo


ja zauważyłem że jednak się czasem przydaje, szczególnie w górach gdy jest sporo śniegu na drodze, poprostu jadąc pod górke wciszkasz cały gaz i nic Cię nie interesuje, koła co jakiś czas się poślizną i potem znów łapią przyczepność bo spada moc silnika i tak w kółko

rafał 1 - 2009-10-05, 17:08

Cześć ,dziwna sprawa czemu nie ma żadnego z tych systemów w naszych diezelkach.
Przecież ten system się przydaje

suchutki1990 - 2012-03-15, 21:06

Witam mam 2.0 140 km jak wyłączę dsc to czuje że auto zbiera się lepiej. Nawet na suchej nawierzchni jadąc stówę przy wyłączonej kontroli dam gazu i auto ciągnie dużo lepiej. Czy jest sposób by wyłączyć tą kontrole na stałe?
MiSiO - 2012-03-15, 22:06

wywalic modul dsa

Zobacz w opisie emila, jak zakladal, to zrob odwrotnie.

To co piszesz, to tak naprawde bzdura. DSA nie ma kompletnie nic do roboty przy takiej predkosci, o chyba, ze:

1. Masz uszkodzone zebatki ABS
2. Masz duza roznice rozmiaru opon przod tyl

suchutki1990 - 2012-03-16, 15:32

Aha to zapewne tylko twór mojej wyobraźni :D
sohers - 2012-04-24, 22:17

xaafuun napisał/a:
rafał 1, w 40 w klekocie, NIGDY PRZENIGDY, w żadnej w wersji z dodatkowym pakietem oświetleniowym i innymi bzdurami, nie było DSA czyli kontoli trakcji.


No może mi się wydaje ale ten diesel ma DSA :hmm:

http://allegro.pl/volvo-v...2300653934.html

boberek123 - 2012-04-24, 22:27

sohers napisał/a:
No może mi się wydaje ale ten diesel ma DSA :hmm:
Ten diesel ma przełozony panel klimatronika :-D
RavPL - 2012-04-25, 09:53

W dodatku tak fachowo przekładany że aż dziurę ktoś zrobił w plastikach powyżej.
Pioto - 2012-09-21, 18:45
Temat postu: DSA jest do bani
Szkoda że wcześniej nie poczytałem o DSA. Myślałem że to ESP. Ostatnio na mokrej nawierzchni postawiło mnie bokiem na rondzie. Droga była pusta i nic się nie stało. Jechałem coraz szybciej na granicy przyczepności i w pewnym momencie tył poszedł w prawo. To też wina badziewiastych opon z tyłu made in china. Generalnie opony mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i nie warto na nich oszczędzać. Trzeba kupić dobre co nie znaczy że drogie :)
Szkoda że Volvo nie stosowało popularnego rozmiaru 205/55R16 tylko 205/50R16, które są 100zł droższe na gumie :-/


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group