Dawne samochody były wyposażone w silniki dwusuwowe. Cechą charakterystyczną tych pojazdów były gęste kłęby dymu wydostające się z rury wydechowej. W dzisiejszych czasach obowiązują rygorystyczne normy emisji oraz czystości spalin. W dzisiejszych czasach nadal wiele pojazdów emituje gęsty dym w różnych kolorach. Co oznacza dym w białym kolorze?
Czy biały dym z rury wydechowej zawsze musi świadczyć o usterce?
W przypadku silników czterosuwowych, spaliny powinny być przezroczyste. Po ich dokładniejszym przyjrzeniu się można jednak ujrzeć delikatne zabarwienie. Jeśli gęsty biały dym wydostaje się po odpaleniu pojazdu, w czasie dużej wilgotności i znika po pokonaniu kilku kilometrów to nie trzeba się niczym martwić, ponieważ jest to po prostu para wodna. Podobny objaw jest widoczny zimą, w okresie dużej wilgotności powietrza. Warto pamiętać, że układ wydechowy samochodu osiąga wysokie temperatury, więc po uruchomieniu silnika następuje odparowanie zalegającej w nim wody. Dopiero, gdy dym jest wydzielany przez cały czas, wówczas można zacząć się przejmować.
Biały dym z wydechu przy ciepłym silniku
Jeśli pomimo przejechania kilku kilometrów, biały dym nie znika, wówczas mamy do czynienia z problemem, ponieważ taka sytuacja nie jest normalna. Zwykle oznacza to, że do komory spalania silnika przedostaje się ciecz chłodząca. W sprawnych silnikach taka sytuacja jest niemożliwa, ponieważ kanały płynu chłodzącego są oddzielone od komory spalania. Przedostawanie się płynu do komory oznacza, że najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub pęknięcia bloku silnika.
Uszkodzenie uszczelki pod głowicą – jak je zdiagnozować?
Aby sprawdzić czy płyn chłodniczy przedostaje się do komory spalania, należy w pierwszej kolejności sprawdzić jego poziom w zbiorniczku wyrównawczym. W przypadku dużego ubytku możemy podejrzewać wyciek do komory spalania. Jeśli dodatkowo w płynie znajdują się czarne, tłuste plamy to najprawdopodobniej miesza się on z olejem silnikowym. Jest to bardzo niekorzystna sytuacja, ponieważ prowadzi do pogorszenia parametrów zarówno oleju, jak i płynu chłodniczego, a to z kolei prowadzi do przegrzania i zatarcia jednostki napędowej.
Skuteczną metodą sprawdzenia szczelności uszczelki pod głowicą jest wykorzystanie specjalistycznego testera. Przyrząd ten należy umieścić w miejscu korka chłodnicy, a następnie wypełnić go specjalnym płynem. Po uruchomieniu silnika należy obserwować barwę tego płynu. W przypadku nieszczelnej uszczelki pod głowicą i przedostawania się spalin do układu, barwa płynu w testerze ulega zmianie. Jeśli więc spaliny znajdują się w płynie to wiadomo, że również płyn trafia do komory spalania, a to przejawia się gęstymi kłębami białego dymu z wydechu.
Bladoniebieski dym wydostający się z wydechu
Biały dym można dość łatwo pomylić z płynem o barwie bladoniebieskiej. Niebieski i błękitny dym zwykle informuje o spalaniu oleju silnikowego. Taka sytuacja następuje najczęściej, gdy mamy do czynienia z silnie wyeksploatowanym silnikiem, w którym uszczelnienia przepuszczają ciecz smarującą do komory spalania.
Przyczyną takiego problemu jest zwykle uszkodzenie cylindrów, pierścieni tłokowych albo uszczelniaczy zaworowych wykonanych z gumy. Podobne objawy wiążą się z zapchaniem odmy, która przewietrza skrzynię korbową. Aby pozbyć się tego problemu należy sprawdzić kompresję na wszystkich cylindrach w ramach tak zwanej próby olejowej.