Przepustnica i jej zadania w samochodzie

Współczesne samochody są wyposażone w bardzo wiele elementów i podzespołów różnego rodzaju. Oczywiście silnik, akumulator czy też elementy układu wydechowego są łatwe do wskazania, ale istnieje również wiele innych istotnych komponentów. Do ich grona zalicza się przepustnica. Warto uzyskać więcej informacji na jej temat.

Podstawowe informacje na temat przepustnicy

Przepustnica jest elementem stosowanym wyłącznie w pojazdach z silnikami benzynowymi, ponieważ w jednostkach dieslowskich występuje wewnętrzny, samoczynny zapłon. Zadaniem przepustnicy jest skuteczne podawanie odpowiedniej dawki powietrza wchodzącego w skład mieszanki paliwowo-powietrznej, która trafia do jednostki napędowej.

Można więc stwierdzić, że przepustnica jest elementem odpowiedzialnym za kontrolowanie tempa jazdy autem. Wciskając i puszczając pedał gazu, kierowca steruje przepustnicą, kontrolując w ten sposób prędkość auta i decydując o mocy silnika, jaka jest w danym momencie wykorzystywana. Im bliżej podłogi znajduje się pedał, tym więcej powietrza trafia do kolektora dolotowego. Wtryskiwacze otrzymują większą ilość benzyny, a cylindry ulegają napełnieniu. Po puszczeniu pedału gazu, przepustnica prawie całkowicie zostaje domknięta. Pozostaje jedynie drobna szczelina przepuszczająca minimalną ilość powietrza niezbędną do skutecznej pracy jednostki napędowej na wolnych obrotach. Podczas hamowania klapki ustawiają się poziomo. Blokowany jest dopływ powietrza, a to pozwala na zmniejszenie prędkości samochodu.

Przepustnica i jej wpływ na moc pojazdu

To dzięki przepustnicy silnik jest w stanie osiągnąć swoją maksymalną moc. Większy rozmiar wylotu przekłada się na przekazywanie większej ilości powietrza, a to z kolei zapewnia lepsze przyspieszenie oraz prędkość maksymalną. Auta z dużą liczbą przepustnic o dużym rozmiarze utrudnia prowadzenie auta, ponieważ należy operować pedałem gazu z wyczuciem. Innymi słowy jazda autem sportowym może być problematyczna dla niedoświadczonego kierowcy.

Zwykle jednostki napędowe o dużej mocy posiadają dwie osobne przepustnice. Pierwsza z nich umożliwia normalne poruszanie się pojazdem, podczas gdy druga działa w czasie najbardziej dynamicznej jazdy wymagającej większej mocy. Najmocniejsze silniki posiadają przepustnice w ilości zgodnej z liczbą cylindrów.

Zamknięcie przepustnicy teoretycznie oznacza spadek mocy silnika do zera i jego wyłączenie. Elementem chroniącym przed tym jest silniczek krokowy regulujący spadek obrotów z wysokich na niskie.

Ustawienia cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu poprawienia jej dostępności, personalizacji, obsługi kont użytkowników czy aby zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie. Klikając "Zgadzam się" potwierdzasz, że Twoja przeglądarka jest ustawiona według Twoich preferencji.

Polityka prywatności
Nie zgadzam się