Naprawa i wymiana tłumika

Jazda samochodem z tłumikiem, który jest niesprawny może doprowadzić do otrzymania mandatu podczas kontroli drogowej, a w skrajnych przypadkach zatrzymywany jest dowód rejestracyjny, a auto jest kierowane na ponowne badanie techniczne. W przypadku pojawienia się nieszczelności i różnych objawów zużycia, warto od razu pozbyć się problemu i nie czekać na jego pogorszenie.

Jakie są zadania tłumika samochodowego?

Zadaniem układu wydechowego jest skuteczne odprowadzanie spalin z jednostki napędowej. Warto jednak pamiętać, że samo zastosowanie długiej rury wiązałoby się z dużym hałasem. W związku z tym producenci pojazdów montują tłumiki końcowe, środkowe i początkowe, aby jak najlepiej wygłuszyć samochód. Praca silnika będzie znośna dla osób jadących autem lub dla ludzi postronnych. Odpowiedni tłumik w dobrym stanie wpływa również na prawidłowe działanie silnika i jego osiągi.

Objawy uszkodzenia tłumika w aucie

Jednym z najbardziej typowych objawów usterki tłumika jest głośny, buczący dźwięk. Powodem takiego problemu jest nieszczelność, która sprawia, że tłumik traci swoje właściwości wyciszające. Czasami buczenie może się pojawić tylko przy wysokich obrotach.

W przypadku zanieczyszczenia i zapchania wkładu tłumika problemem jest obniżona moc jednostki napędowej i gorsza reakcja na wciskanie pedału gazu.

Typowe usterki i awarie wymagające naprawy lub wymiany tłumika

Zwykle tłumiki zużywają się po około 5-10 latach, w zależności od warunków pogodowych. Największym problemem jest oczywiście wilgoć oraz rdza, która powoduje powstawanie dziur w tłumiku.

W niskich samochodach istnieje ryzyko powstania uszkodzeń przy przejeździe po progu zwalniającym lub podczas najeżdżania na krawężniki. Czasem korozja może oddziaływać na łącznik elastyczny tłumika. Spaliny wydostające się pod maskę mogą być zasysane do wnętrza pojazdu. W takim przypadku należy otworzyć szyby i jak najszybciej udać się do warsztatu.

Uszkodzenie tłumika – naprawa czy wymiana?

Po dość szybkim zauważeniu głośniejszej pracy tłumika, można go w większości przypadków uratować. Proces naprawy jest łatwy i polega na zaspawaniu powstałej dziury. Nie należy martwić się estetyką wykonania takiej czynności, ponieważ tłumik jest i tak niewidoczny. Istotne jest jednak dokładne oczyszczenie elementów z rdzy przed spawaniem. Należy jednak pamiętać, że takie naprawy nie są zbyt trwałe, ponieważ postępująca korozja prowadzi do dalszego uszkodzenia i zużycia. W przypadku dużych uszkodzeń lepiej jest wymienić tłumik na nowy. Szczególnie tłumiki końcowe nie są drogie, a proces ich wymiany obejmuje wpięcie króćców w rurę wydechową, nałożenie końcówki tłumika i podwiesić tłumik na wieszakach. Można to wykonać łatwo bez tunelu.

Co robić przy urwanym tłumiku?

Czasami może dojść do uszkodzenia gumy podtrzymującej rurę wydechową i tłumiki. Efektem tego jest opadnięcie tłumika na asfalt. Warto uniknąć takiego stanu rzeczy kontrolując stan gum i wieszaków oraz wymieniając popękane i stare elementy na nowe. Tłumika nie wolno jednak mocować bezpośrednio do metalowych elementów podwozia. Prowadzi to bowiem do przenoszenia drgań na karoserię pojazdu, a to z kolei wpływa na pogorszenie komfortu jazdy.