Istnieje wiele różnych elementów stosowanych we współczesnych samochodach. Do ich grona zalicza się oczywiście silnik, akumulator czy też układ wydechowy. Wśród istotnych komponentów można znaleźć również przepustnicę.
Przepustnica nie jest stosowana w pojazdach z silnikiem Diesla, ponieważ w takich jednostkach stosowany jest wewnętrzny zapłon samoczynny. Element ten stosuje się tylko w silnikach benzynowych i odpowiada on za dawkowanie właściwej ilości powietrza do jednostki napędowej.
Co warto wiedzieć o przepustnicy?
To właśnie przepustnica pozwala na skuteczne kontrolowanie tempa jazdy. Wciskając i puszczając pedał gazu, użytkownik pojazdu steruje przepustnicą i decyduje o prędkości oraz stosowanej mocy silnika. Mocniejsze wciśnięcie pedału gazu powoduje dostarczanie większej ilości powietrza do kolektora dolotowego, a do wtryskiwaczy trafia więcej benzyny, która napełnia cylindry. Przy całkowitym puszczeniu gazu, przepustnica domyka się, zostawiając małą szczelinę przepuszczającą małą ilość powietrza potrzebną do prawidłowej pracy na wolnych obrotach. Podczas hamowania klapki są z kolei przesuwane poziomo. Blokuje się w ten sposób dopływ powietrza, a auto łatwiej wytraca prędkość.
Przepustnica i jej wpływ na moc pojazdu
Maksymalny zakres mocy silnika można osiągnąć właśnie dzięki stosowaniu przepustnicy. Im rozmiar wylotu jest większy, tym więcej powietrza jest przekazywane, a to zapewnia lepszą prędkość maksymalną i przyspieszenie. Jeśli auto wyposażone jest w więcej przepustnic, wówczas konieczne jest lepsze wyczucie pedału gazu. To dlatego niedoświadczeni kierowcy słabo radzą sobie z autami sportowymi o dużej mocy.
Jednostki napędowe o dużych osiągach posiadają zazwyczaj dwie przepustnice. Pierwsza służy do normalnego użytkowania auta, a druga jest aktywowana jedynie w czasie najbardziej dynamicznej jazdy. Najpotężniejsze silniki posiadają tyle samo przepustnic co cylindrów.