Rozrząd jest bardzo istotnym elementem w prawidłowym funkcjonowaniu każdego samochodu. Należy o niego dbać i co kilka lat regularnie wymieniać, gdyż w przeciwnym wypadku może dojść nawet do zniszczenia silnika.
Czym jest rozrząd?
Rozrząd jest układem, składającym się z wielu podzespołów i będącym jednym z kluczowych elementów każdego samochodu. W autach pełni funkcję elementu odpowiedzialnego za przepływ paliwa do silnika tłokowego. Napęd rozrządu, czyli przekładnie składają się z paska i łańcucha.
Co jaki czas należy wymieniać rozrząd?
Dokładnej daty wymiany rozrządu nie sposób jest precyzyjnie oszacować, gdyż wiąże się to bezpośrednio z różnymi wytycznymi producenta danego samochodu, używanego silnika itd. Czas można próbować oszacować na podstawie eksploatacji auta. Pomagają też firmy motoryzacyjne, zalecając wymianę rozrządu po pokonaniu danej ilości kilometrów, ale zdarza się czasami, że ich liczby są trochę zbyt optymistyczne. W przypadku interwału wymiany paska, producenci samochodów podają go w kilometrach lub w czasie.
Ile kosztuje wymiana rozrządu?
Wymiana rozrządu nie należy do najtańszych czynności obsługowych w samochodach. W tym przypadku koszt jest przede wszystkim zależny od tego, jaki silnik posiada dane auto. Naturalnym jest, że ceny za wymianę rozrządu w pojazdach z bardziej zaawansowanymi technologicznie silnikami będą odpowiednio bardziej kosztowne. Przechodząc do kosztów, należy wspomnieć na początku o poszczególnych kosztach części, potrzebnych w przeprowadzanej usłudze. Za paski należy liczyć się z wydatkiem, sięgającym około 30 złotych. Natomiast za jeden pasek oraz jedną rolkę cena zwiększa się automatycznie do 80 złotych. Łącznie za wszystkie części do bardziej nowoczesnego napędu można zapłacić nawet ponad 1500 złotych. Nie należy zapominać o samej usłudze wymiany rozrządu przez mechanika, której koszt w przypadku przeciętnego napędu powinien kosztować około 200 złotych.
Jak wymienić samodzielnie pasek rozrządu?
Wymiana rozrządu zazwyczaj jest związana z wymianą paska. Ów proces przebiega w większości przypadków szybko i bezproblemowo, a zwłaszcza gdy odpowiada za niego odpowiedni specjalista. Cała robota nie powinna mu zająć dłużej niż 3 godziny. Nie zawsze jednak wymiana rozrządu wiąże się z wymianą paska, gdyż w niektórych samochodach jest on zastąpiony przez łańcuch. W jego przypadku rzadko mówi się o konieczności wymiany. Warto również pamiętać o jeszcze jednej kwestii: Kupowanie części z drugiej ręki jest bardzo złym pomysłem, w który nie warto inwestować. Poniżej znajduje się ogólny proces wymiany paska rozrządu:
Krok 1: Pierwszym krokiem jest upewnienie się, czy wszystkie znaki rozrządu są w prawidłowy sposób ustawione.
Krok 2: Następnie w delikatny sposób należy nałożyć nowy pasek na koło pasowe.
Krok 3: Kolejnym etapem jest odchylenie śruby napinacza od paska poprzez jego uważne i powolne poluzowanie. Należy sprawdzić, czy sprężyna napinacza jest zaczepiona w odpowiedni sposób.
Krok 4: Następnym krokiem jest zlikwidowanie występujących w pasku luzów poprzez wykonanie wałem korbowym dwóch pełnych obrotów.
Krok 5: Postępując zgodnie z wytycznymi od producenta, należy po raz kolejny napiąć pasek po wcześniejszym poluzowaniu napinacza. Następnie trzeba przykręcić śruby, aby ten napinacz umocować.
Krok 6: Następnym krokiem jest zamontowanie wszystkich tych części, które zostały na czas wymiany rozrządu zdemontowane.
Krok 7: Po podłączeniu przewodu uziemiającego akumulatora można włączyć silnik oraz sprawdzić zapłon.